Karriär > ledare

3 superenkla tips mot trötthet

Undvik få en trötthetsdip på eftermiddagen såhär
Av: Lukas Lind
Lästid: 3 minuter
22 Apr 2014

1. 90-minuters metoden

Det finns ett tak för hur länge man klarar av att koncentrera sig. Den här tiden varierar givetvis från individ till individ. Men en bra tumregel kan vara 90 minuter.

2. Energigivande vision

Om du har en tydlig tanke med din dag så kommer det att ge dig energi. Om du bemöter folk i din närhet på ett trevligt sätt så kommer du att få mycket mer energi tillbaka än om du utstrålar negativism. Den energin är viktig för att hålla tillbaka 14.55-dippen. Även tydliga mål för ditt arbete kommer att göra vägen dit enklare och mindre energikrävande.

3. Ät inte för stora portioner

Det är viktigt att äta lagom mycket för att hålla energinivån balanserad. Här kan ett bra tips vara att inte äta mer än vad du står dig på i tre timmar. Om du äter mer blir du ofrånkomligt trött och den där mat-koman kan lätt infinna sig. Om du blir hungrig – ät apelsin, banan, nötter, yoghurt eller valfritt mellanmål.

Låt dig inspireras av de här tre punkterna och se hur du kommer att undvika trötthetsdippen. Men trötthet kan ibland vara en svår nöt att knäcka trots en så bra lista. Den kan ha sina rötter i allt från bantning, för mycket kaffe, för lite sömn, för lite vätska, för lite motion, fel kost, mediciner, dubbelarbete och ett stressigt arbete till sjukdomar som till exempel diabetes. Mer sömn och motion, bättre kost och en ledig helg, heter de enkla medlen för att bli pigg igen. Trötthet är något vi alla tampas med och är inte detsamma som utbrändhet. Vanlig, normal överansträngning har oftast en klar orsak. Att vila sig frisk från vanlig trötthet är inga problem. Det är snarare ett tillstånd som utvecklas gradvis under många år.

Här kommer ytterligare några tips som är värda att ägna en tanke.

Ha goda kostvanor.

Det räcker inte att bara äta sunt. Att ge sig tid att njuta av maten är också viktigt. Mat ska inte bara vara bränsle för att orka stressa vidare, utan även stimulera hela din varelse. Låt maten påverka ditt känsloliv och få dig inspirerad. Glöm inte vätska till!

Se till att få tillräckligt med sömn

Många tror att 5-6 timmars sömn per natt räcker, men ofta behöver du kanske 7-8 timmar. En timme mer eller mindre spelar ingen roll, tror de. Men sömnbrist ackumuleras och kan leda till att man ständigt tär på reserverna.

Viktigt med regelbunden avkoppling

Kvaliteten på de stunder vi kopplat av betyder mycket. Att i lugn och ro läsa en bok är till exempel bättre än att shoppa.

Vikten av samtal och samvaro

Lätta på det känslomässiga trycket genom att samtala med dina kollegor eller människorna du har omkring dig. Det är viktigt.

Ta pauser i arbetet

Intensiv koncentration innebär att alla andra stimuli från omgivningen måste blockeras. Det är ytterst energikrävande. Ett arbete som är monotont och som du tycker är tråkigt kan också vara uttröttande. Om du tar små pauser och korta promenader kommer du att fylla på energin igen.

Lyssna på dina behov

Tillåt dig själv att göra sådant du mår bra av. Det kan innebära att du måste prioritera och lära dig att säga nej till andra.

Arbeta med dig själv

Lyssna på din inre röst, träna ditt självförtroende och fundera på vad du vill och vad du inte vill. Det finns en uppsjö av metoder, kurser och böcker att inspireras av.

Bekämpa stressen

Stress är en av de vanligaste orsakerna till trötthet. Konstant stress ger spända muskler, men det kan avhjälpas med massage eller avspänningsövningar.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla