Karriär > motivation

4 tips hur du vågar byta jobb

Detta bör man tänka igenom innan man byter jobb
Av: Redaktionen
Lästid: 3 minuter
15 Mar 2016

Att inse sent i livet vad man vill bli

Man är aldrig någonsin ensam, det finns alltid någon som har genomgått det man själv genomgår. Det känns inte alltid så och det kanske inte alltid känns som om det hjälper att veta att så är fallet, men det hjälper lite. När du i ditt undermedvetna vet att någon annan går igenom samma sak så är det lättare att resonera sig fram till ett logiskt beslut. Med dagens teknik så innebär “vi är aldrig ensamma” att det går och hitta texter som berör det man går igenom och som kan hjälpa en att fatta ett bra beslut. I slutändan ligger beslutet hos den som kommer leva med beslutet, men det är alltid bra med stöd.

Det finns fler i världen som insett efter en lång och framgångsrik karriär att de egentligen vill jobba med något annat. Dessa har då blivit tvungna att fatta ett beslut om de ska fortsätta i samma bana eller byta bana. Vad svaret har varit är olika, detta då vi alla är olika, för vissa är det byta bana som är det rätta och som kommer göra denne lycklig medan för andra är det bättre att göra det bästa av den situation den är i.

Här nedan kommer fyra steg på hur du kan gå till väga för att ta reda på om du ska våga börja om eller om du ska fortsätta som du gör och kanske utvecklas inom det.

1. Vad innebär det att byta jobb?

Om du ska byta karriär helt så är det viktigt att ta reda på vad det innebär rent praktiskt. Hur många års studier, ekonomi, annan utbildning, branschutsikter, hur länge du hinner jobba i den nya branschen innan pension, mm. Se till att få kött på benen så du vet vad det är du ger dig in på om du väljer att byta bana. Kanske inser du att du är nöjd som det är eller så lockar den nya banan ännu mer.

2. Vilka är fördelarna och nackdelarna?

Att lista för och nackdelar kan vara bra för att få det svart på vitt hur du känner inför ett karriärsbyte och allt runt omkring det. Ett tips skulle även kunna vara att konstruera ett poängsystem där du tilldelar de olika för- och nackdelarna poäng. Om du totalt sett har 10 st för- och nackdelar då kan du ha en “pott” på 30 poäng som du ska dela ut till de olika punkterna. Du ska rangordna de olika för- och nackdelarna genom att tilldela poäng. Genom att göra detta så kan till exempel en fördel väga upp för en nackdel. Kanske är jobbglädje viktigare än studietid och genom att poängsetta dessa kan du lättare komma fram till hur du verkligen tycker och tänker.

3. Vilket råd skulle du ge till någon annan som var i samma situation?

Ibland kan det vara svårt att bestämma sig just för att det handlar om ens egna liv. Om du försöker se det ur perspektiv och tänka på det som om det är någon annan som står inför valet, vad skulle du råda denne till? Fundera på det så kommer det klarna och sen är det bara att följ ditt egna råd.

4. Ta ett beslut

Även om det är svårt så är det bästa att du ger dig en deadline för när du ska ha bestämt dig. Ge dig lite tid att tänka kring det praktiska, fördelar, nackdelar och annat för att sedan bestämma dig. Håll dig sedan till det du bestämt dig för med undantag för om något nytt händer i ditt liv så att förutsättningarna ändras. När du väl har svart på vitt vad dina olika alternativ är så går det lättare att fatta ett beslut. Det är inte lätt men lättare.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Läs vårt onlinemagasin

Du kanske även skulle gilla