cady
Karriär > ledare

5 tips på hur man rekryterar rätt

Att felrekrytera kan bli väldigt dyrt och tidsödande för vilket företag som helst. Men om man tänker efter på riktigt vad man behöver för sorts person i sitt företag så kommer man lyckas. Planera sin rekryteringsprocess från början är nyckeln till framgång!

Av: Ingrid Hagewald
Lästid: 4 minuter
9 Dec 2013
Att tänka på vid rekrytering

Sätt upp en tydlig profil

När det kommer till rekrytering så gäller det att tänka rätt från början. Vem är det man behöver? Vad ska personen kunna? Hur ser tjänsten ut? Det gäller att vara klar med vad man behöver och vem som skulle passa in i tjänsten långt innan rekryteringen startar. Är det en helt ny tjänst eller ska personen i fråga ersätta någon som har slutat? Att sätta upp en tydlig profil för den man vill anställa förenklar processen avsevärt! Vill ni ha en person med väldigt mycket erfarenhet eller kan ni satsa på en nyutexaminerad person som kanske inte har någon arbetslivserfarenhet alls? Redan här kan det vara bra att ha koll på hur lång inlärningsperiod ni räknar med.

Börja med att göra en tidplan. När vill ni kunna anställa? Hur lång tid kan man vänta tills en person börjar? Förbered dig på att en rekrytering oftast tar längre tid än man tror. Det kan exempelvis bero på lång uppsägningstid och att informationen inte når ut så bra.

Annonseringssättet kan vara avgörande

Tänk noga efter i vilka kanaler du vill använda till din rekrytering. Tidningar, sociala medier, annonsplatser på internet eller kanske med hjälp av en externt företag? Det beror ju så klart på vilken typ av person man söker och vilken sorts tjänst det gäller. När det kommer till att utforma annonsen så tänk efter vilka typ av ansökningar ni vill få in. Var tydliga med vad ni vill och förväntar er av en framtida anställd. Tänk att jobbannonser också kan ses som en form av reklam så tänk på hur ni formulerar er som företag. Det är viktigt att personen som ser annonsen får en känsla av att det verkar roligt att jobba på just er arbetsplats. Vad har ni för mål, vart vill ni vara, vilka är ni? Varför vill folk jobba hos just er? Men glöm inte, se alltid till att ni är realistiska i det ni skriver så det går att leva upp till när en ny medarbetare börjar.

Missa inga guldkandidater

När det börjar trilla in ansökningar gäller det att sålla ut vilka som är intressanta och vilka som inte alls passar till jobbet. Vilka delar är superviktiga för tjänsten och vad kan man tumma på? Lägg in alla ansökningar i ett dokument där man lägger dem i rangordning för en lättare överblick. För att inte missa väldigt intressanta kandidater är det bra om ni har löpande intervjuer för att snabbare avgöra om de är aktuella eller inte. Meddela även de som inte är aktuella för tjänsten att dem inte går vidare i processen så att de slipper vänta i onödan. Det ger ett seriöst och trevligt intryck till de sökande, så att de känner sig välkomna att söka igen till en annan tjänst eller rekommenderar företaget till någon annan. Lägg ner mycket arbete i rekryteringen för att den ska bli så lyckad som möjligt.

Hur ska intervjun gå till?

Det går att hålla en intervju på många olika sätt. Man kan anordna gruppintervjuer då man träffar fler kandidater på en och samma gång. Det är en bra intervjuform om man vill se hur kandidaterna förhåller sig till varandra om det känns viktigt för tjänsten. Vill man vara tidseffektiv så är telefonintervjuer att föredra. I första intervjun är det viktigt att man får reda på kandidatens bakgrund, vad den kan och inte kan, och hur den förhåller sig till hur det kan komma att se ut i framtiden. Referenser är väldigt bra att kolla upp då det kan ge en helt annan bild av kandidaten än den man fått genom en intervju.

Vid det här laget har du troligtvis redan hittat de personer som du vill gå vidare med och antingen träffa igen eller hålla ett första längre möte med. Det är en bra chans att gå in på djupet och reda ut frågetecken som eventuellt kommit fram efter referenserna eller efter intervjuer. En viktig sak att tänka på är att man inte bara väljer att anställa en person som liknar en själv för mycket. Det måste finnas olika typer av människor på en arbetsplats för att det ska bli en framgångsrik sådan. Tänk också på att du alltid måste kunna redovisa för varför du väljer en viss kandidat över en annan.

Så får ni och er nyanställda den bästa starten

Så fort man anställt en ny medarbetare, gör klart för personen vad som förväntas av henne/honom. Vad ska hon/han göra, vilket ansvarsområde har personen. Viktiga saker att ta upp även innan man erbjuder anställning, just för att göra arbetsplatsen så mycket rättvisa det bara går. Lämna så bra förutsättningar till den nya medarbetaren att göra ett bra jobb.

När du slutligen har hittat din kandidat att anställa så slutar inte rekryteringsprocessen. Det gäller att den anställde känner sig välkommen och har alla medel framme för att göra ett bra jobb. Introducera den nyanställde på ett bra och välkomnande sätt. Det gäller att ta hand om sina anställda så att dem trivs och vill stanna på arbetsplatsen så länge som möjligt.

Lycka till med din rekrytering!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla