cady
Karriär > yrkesintervjuer

Den bäst bevarade hemligheten inom ekoturism?

Foto: Swiss Institute
Av: Redaktionen
Lästid: 5 minuter
30 Jun 2021

Det är alltid ett stolt ögonblick att se Swiss Education Groups alumner lyckas i sina yrkeskarriärer. Liza från Lettland tog examen från Hotel Institute Montreux för över tio år sedan, och kan nu reflektera över sina studier och sin karriär. I den här intervjun talar Liza om hur skolan förberedde henne för verkliga utmaningar, hur det är att arbeta som försäljningschef i Dubai, och hon delar med sig av detaljer om framtidens gem destination inom ekoturism.

Hur och varför valde du att studera i Schweiz?

Jag minns att när jag var i Lettland och fortfarande gick i gymnasiet såg jag en bild på Hotel Institute Montreux palats i Schweiz och jag blev genast förälskad i det! Det fantastiska landskapet i Schweiz i den broschyren fastnade i mitt huvud under lång tid. Senare fick jag veta att Hotel Institute Montreux har ett utomordentligt rykte och erbjuder utmärkta praktikmöjligheter, vilket mina föräldrar också gillade. Jag är en utåtriktad person, och det tog inte lång tid innan mina föräldrar höll med om att hospitality var rätt val för mig, och att ett av de bästa ställena för mig att studera skulle vara Schweiz.

Hur var det att komma från Lettland och studera i Schweiz?

Övergången var utan ansträngning och mycket smidig. Skolan fick mig att känna mig inkluderad, som om jag hörde hemma. Man kan inte riktigt känna sig utstött där, eftersom alla är i samma situation som en själv. Skolan organiserar många resor och nätverksevenemang, så man hittar snabbt likasinnade. För att inte tala om att alla deras interaktiva aktiviteter också hjälper till att balansera mellan studier och fritidsaktiviteter, vilket gör att övergången och all denna förändring känns mindre stressig.

Vad gillade du mest med att vara student på Hotel Institute Montreux?

Skolan förbereder dig inte bara för internationella framgångar, utan också för utmaningar i det verkliga livet. Att studera vid en av de mest prestigefyllda skolorna innebär inte att du automatiskt får en guldbiljett i livet, du måste också arbeta hårt, kunna bevisa dig själv på arbetsmarknaden och agera på lämpligt sätt i svåra situationer.

Dessutom är en av de bästa och unika sakerna med skolan att både studenterna och föreläsarna kommer från världens alla hörn. Du exponeras ständigt för olika kulturer och perspektiv på världen, vilket lär dig de mjuka färdigheter som behövs för att lyckas på den internationella arenan.

På Hotel Institute Montreux blir du en del av en internationell familj. Än i dag spelar det ingen roll vilken del av världen jag besöker; jag har vänner över hela världen.

Vilka var dina favoritlektioner?

För mig handlade allt om professorerna. Alla var fantastiska och kunde ge oss utbildning av högsta kvalitet. Deras mångåriga praktiska erfarenhet på området var en stor lärokälla för oss. 
En av mina favoritämnen var serviceklassen med herr Kubat, som lärde oss kraften i en oklanderlig uppmärksamhet på detaljer, och klassen Philosophy of Enterprise, som hjälpte mig att förstå livets principer och hur saker och ting hänger ihop. Jag gillade också klasserna i statistik och ekonomi, och jag använder intensivt de kunskaper jag fick där än i dag.

Hur tycker du att Hotel Institute Montreux har hjälpt dig i din karriär?

Hotel Institute Montreux lär dig allt från grunderna till strategiutveckling. Du tränas i att vara säker i alla situationer. Du får en chans att lära dig allt från hushållsarbete till allmän ledning, och om du förstår det är du redo för de bästa praktikplatserna som de flesta skolor inte kan erbjuda.

Skolan har nära relationer med ett stort antal lyxhotellkedjor, vilket öppnar många praktikmöjligheter för studenterna. Jag hade turen att genomföra två utmärkta praktikperioder under min tid på Hotel Institute Montreux och jag känner att denna verkliga, praktiska erfarenhet verkligen gav mig en konkurrensfördel senare när jag sökte mitt första heltidsjobb.

Vad valde du för praktikplatser?

Min första praktikplats var i Zürich på Intercontinental Hotels Group, den andra var i Barcelona på Ritz-Carlton. När jag tog min examen hade jag tre jobberbjudanden som väntade. Efter examen blev jag inbjuden att arbeta för COMO Hotels and Resorts i London, och senare flyttade jag med företaget till Maldiverna, där jag fick en roll som försäljnings- och marknadsansvarig.

Sedan 2016 har jag arbetat som försäljningschef där jag förvaltar nyckelkonton. Jag hjälper till att planera och genomföra intäkts- och försäljningsstrategier för B2B-marknaden för temaparkerna Warner Bros World, Ferrari World och Yas Water World Abu Dhabi. Jag är ansvarig för att driva intäkter från hemmamarknaden via DMC (Destination Management Company) och hotellkanaler, med fokus på viktiga källmarknader - Indien, Kina, Europa och CIS (Commonwealth of Independent States).

Hur har ditt team hanterat utmaningarna med den globala pandemin?

Det är extremt dyrt att driva temaparker i Förenade Arabemiraten. Dubai var helt låst i en månad och våra parker var stängda i fyra månader, för första gången i historien. Men för att fokusera på den lokala marknaden och semesterverksamheten infördes ytterligare hygienstandarder och intäkterna återkom. Vi lyckades nå våra mål och visade att hårt arbete lönar sig.

Hur tror du att hotellverksamheten i de baltiska länderna kan konkurrera i ett internationellt sammanhang?

När jag tänker på mitt hemland Lettland tänker jag på det som den bäst bevarade hemligheten när det gäller ekoturism! Jag är övertygad om att när pandemin är över kommer människor mer än någonsin tidigare att söka sig till retreater och semestrar för att lindra stress och återknyta kontakten med naturen.

Jag hoppas att Lettland, tillsammans med Estland och Litauen, kommer att kunna investera i ekoturism och att fler studenter från Baltikum kommer att kunna få en högkvalitativ utbildning i Schweiz och ta med sig erfarenheterna hem. Det finns en enorm potential för retreater och wellness-turism.

Och för att avsluta, vilket råd skulle du ge till dem som ska studera i Schweiz efter sommaren?

Studera hårt - lek hårt! Ge alltid 100 procent oavsett vad du gör. Hårt arbete lönar sig alltid och uppmärksammas alltid.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Läs vårt onlinemagasin

Du kanske även skulle gilla