cady
Karriär > entreprenör

Form och funktion är alltid ledstjärnan för Bernadotte & Kylberg

Ta del av svensk design och formgivning. Foto: Morgan Norman
Av: Tina Gardsten
Lästid: 9 minuter
16 Feb 2017

Hur började resan i designsamarbetet Bernadotte & Kylberg?

–Det startade med att Carl Philip vid ett tillfälle med vänner uttryckte sitt intresse för design och formgivning. Gemensamma vänner rekommenderade att vi träffade varandra. Vid vårt första möte insåg vi att vi hade en bra personkemi och en gemensam syn på design och formgivning. På den vägen är det.

–Jag kommer ihåg att i vår diskussion om design blev det uppenbart att vi kompletterade varandra väl. Tillsammans har vi en stor nyfikenhet och starka åsikter och vi har ett ömsesidigt och stort intresse för varandras idéer vilket är en förutsättning om man ska jobba ihop. För att vara en bra formgivare måste man ha åsikter om väldigt mycket. Det betyder inte att man har en dålig uppfattning utan att man alltid strävar efter nya möjligheter.

Vilka egenskaper hos dig själv ledde fram till ert samarbete, tror du?

–De som känner mig vet att jag har en stor erfarenhet och att jag har arbetat mycket med grafisk form och design. Men även min personlighet banade väg. Det är väl en trygghetsaspekt i ett sådant här fall när man blir rekommenderad av någon.

Vad är det svåraste i arbetet som designer?

–När vi som formgivare ska gå till ett företag som har en produkt som levt i över hundra år. Det är en riktigt tuff uppgift och då är det viktigt att ta in idéer utifrån ihop med våra egna. Man får inte låsa sig vid sitt eget tänk, helt enkelt. Vinglasen som vi designat från den internationellt erkända tyska kristallglasstillverkaren Zwiesel Kristallglas är en sådan historia.

Oscar får förklara omständigheterna och händelseförloppet som till en viss del kommit att revolutionera designen på vinglas.

–Vi reste till Ambiente mässan i Frankfurt i början av 2015. Där skulle vi lansera vårt samarbete med danska Stelton. Det var ett stort pådrag från internationell media och alldeles hysteriskt runt oss, men vi fick tillfälle att komma loss för att titta runt och söka inspiration till något nytt.

Om att designa vinglas

Idén att designa vinglas hade vi sedan en tid snuddat vid men, vi var samtidigt medvetna om att det är ett rent självmordsuppdrag att ta sig an uppgiften att skapa något unikt i det segmentet. Vi hade redan varit och besökt flera av världens ledande vinglastillverkare. När vi hamnade hos kristallglastillverkaren Zwiesel Kristallglas på just Ambientemässan, stannade vi och blev totalt hänförda. En otrolig upplevelse, glasen, lystern och designen. När vi lyfte glasen var de fjäderlätta. Här kan vi verkligen tala om uttrycket, “Hand to brain” som talar om hur mycket vi verkligen registrerar med våra händer. Det är då kvalitetsgraden uppstår. Kombinationen däremellan bidrar till att den bestämmer hur vi i vår tur bedömer kvalitet, förklarar Oscar och visar med handen en symbolisk gest ut mot inloppet av Stockholm, som vi har framför oss.

-Galet, vi var helt knockade av glasen! Ur detta möte föddes tanken att faktiskt våga oss på att rita vinglas, utmaningen att få till något unikt till en sådan funktionsstyrd produkt. Ett glas ska kunna leverera så mycket, hur skulle världens bästa vinglas se ut? Så började våra tankebanor.

–En tid av research tog vid. Vi besökte några utav världens dominerande glastillverkare där Zwiesel Kristallglas är ledande både till storlek och hållbarhet. Vi fick sätta oss och fundera på till exempel hur man skapar det bästa instrumentet för att dricka vinet? Glaset är ju ett instrument. Vi tänkte att vi först bara utgår från just vinet, och centrifugalkraften? Hur bör vinet fördelas och spridas på bästa sätt vid servering? Vi förstod att vi måste tänka extremt funktionsstyrt. Oscar pausar, tänker till. Han förmedlar på ett subtilt vis viljan av att återge händelser på ett detaljerat och trovärdigt sätt.

–Slutsatsen vi kom fram till var att det allra bästa sättet att fördela vätska på är genom en sfär, det vill säga att få in syret väldigt snabbt. Zwiesel Kristallglas har titan i i sin glasmassa, en unik glaskvalitet och är oerhört miljömedvetna. Detta inger känslan av att de ligger i framkant med cirka 25-30 år före sina konkurrenter Kulan från dekanteraren flyttade vi direkt till glasen och foten blåstes till tunna fyra millimeter. Ur det ville vi få fram känslan av när du driver vinet mot glaset, och på så vis komma så nära det bara går. Och återigen, “hand to brain” effekten, när hjärnan registrerar vinet mot glaset. Enskild dekantering.

Hur mottogs idén?

–När vi till slut var framme vid ögonblicket att presentera vår design fick vi ett; “Do you realize what you have done?” Då visste vi att så som vi tänkt och gjort – varit rätt.

Vad driver er att skapa det unika?

–Så här; vi är hundra procent ointresserade av att göra något “just another” – det går nämligen emot allt vad en kreatör och formgivare är ämnad för.

Hur mycket är ni själva med och påverkar respektive är involverade i marknadsföringen av produkterna och det egna varumärket?

–Vi äger alla rättigheter och all design vi jobbar med, vi sätter vårt namn på produkterna och släpper ingenting förrän vi är helt nöjda. Det är det tillfälle vi har att skydda oss själva, för när designen väl är på marknaden är vi helt ute ur bilden.

–Därför måste vi helt och hållet sörja för att allt blir rätt innan det momentet. Det innebär att vi måste vara djupt inblandade i den grafiska identiteten och tillika hela produkten. Först ska man upptäcka produkten och sist kommer vi, det vill säga varumärket Bernadotte & Kylberg. På så vis får man en produkt att leva vidare för en lång tid framöver. Behovet och funktionen tillsammans, är det som skapar formen. På så sätt bygger man sin egen identitet som formgivare.

Vad tycker du, saknas inom svensk design?

–Kanske inte saknas, men snarare att begreppet svensk design behöver bli starkare. Idag dominerar dansk design när vi pratar om ”The Scandinavian Design”. Jag tycker personligen att vi kan bli bättre på att prata om svensk formgivning och att vi har ett fint arv med starka färger och material att fortsätta förvalta. Den färgstarka traditionen har liksom försvunnit. Tänk, Carl Larsson, var definitivt allt annat än beige. Vi har det gustavianska arvet som genomsyrar mycket av vår designhistoria fram till idag, så Sverige är definitivt en del av den skandinaviska designen. Tycker att man ska prata mer om den enskilda svenska designen helt enkelt i kontexten, Scandinavian Design.

“Omringa dig med sådana som är bättre”

Vad inspireras, influeras ni av i ert designarbete?

–Förändringsbenägna företag och kunder, nya perspektiv på våra produkter och nya användningsområden. Självklart inspireras vi av varandra, våra egna tankar och den nutida samtid vi befinner oss i, och med den kommer ny teknik. Vi dammsuger allt i hur man kan arbeta med material på olika sätt och förstås, sustainability tänket är alltid närvarande och en mycket viktig del i allt vi gör.

Vilka roller har ni båda gentemot varandra i ert arbete.

–Essensen handlar om att föra projekt till projekt, att föra saker vidare. Ibland gasar, ibland bromsar vi - men i grund och botten är våra roller att lyfta fram våra respektive idéer på bordet. Skulle vilja säga att vi har stor respekt för varandras åsikter och utgångsläget är alltid konstruktivitet. När vi inte är helt överens eller har olika åsikter lägger vi det framför oss och granskar. Det är viktigt hur man framför vad man tycker och hur man bemöter varandra. Jag vet inte om jag håller med därför att - till exempel. Menar du så här eller hur tänker du dig detta? Humor och allvar måste gå hand i hand ihop med viljan att lösa problem. Vi sitter ju i samma designstudio och arbetar just för att vi kommer bra överens. Vi har inget förutbestämt format eller förhållningssätt. Kommunikation framför allt och även konstruktivitet är bra verktyg i ett samarbete.

Beskriv processen när ni påbörjar en ny design.

Vi arbetar i fem olika steg:

  1. RESEARCHEN som är en stor del och mycket viktig.
  2. INSIKTER om vad vi fått fram ur research.
  3. TESER runt informationen.
  4. Sedan en IDÉ runt själva tesen.
  5. RITAR – är det sista vi gör.

–Det är på detta sätt som vi arbetar med formgivning. På så vis tas formen fram och den gestaltas rätt. Vi tecknar allt med papper o penna, det mesta görs analogt. I en dator kan du få vad som helst att se bra ut och det inger ofta en falsk trygghet.

Drömsamarbete?

Oscar funderar en stund innan han säger: “Apple! Att få vara med och lyckas överraska är alltid något att sträva mot”.

Hur vill du beskriva dig själv som person?

–I mitt yrke är jag väldigt driven, och mycket noggrann i min formgivning. Lyhörd och genuint nyfiken - i rollen som formgivare vill man ha andras åsikter, man vill få feedback hela tiden. Om jag inte är intresserad och ställer frågor, hur ska jag då kunna förstå och utveckla saker som jag aldrig har jobbat med förut? Jag gillar att arbeta hårt och lägga timmarna på något jag tror på. Som privatperson anser jag att humor är en väldigt viktig ingrediens. Det handlar om demokrati och att kunna se humorn. Pippi Långstrump filosofin måste man ha i sig. Med andra ord, ta uppdraget på allvar, men inte dig själv. Det är viktigt att skratta och ha kul när man jobbar.

Vad skulle du inte kunna leva utan?

–Den kreativa friheten. Nästa match, nästa utmaning finns alltid i sinnet.

Det ni skapar omnämns ofta som tidlös form. Hur förenar man trender och klassisk design?

–Vi tänker inte trend. Självklart får vi och tar in mycket signaler. Men att tänka trend är ointressant. Vi tar inte trend o stil i beaktning, ledstjärnan är form och funktion. Då blir det temporärt med trend. Du ska vara medveten om trender o stil men vi blandar inte in det i själva skapandet.

Karriärtips du vill dela?

–För mig; Jag har alltid oavsett vad man tycker om mig personligen försökt göra mitt yttersta och förvalta det jag har. Man respekterar alltid någon som är duktig på det de gör. Aldrig bortse från skickligheten. Vara skarp och noggrann i hela processen med allt du gör. Det är lätt att respektera en person som är väldigt duktig på det den gör. Så gå in för att bli bäst – den du är som person utvecklas med tid och erfarenhet. Behandla och respektera alltid andra runt dig. Omringa dig med sådana som är bättre. Försök att komma med i teamet där du får ännu mer kunskap och utveckling.

Utbildning: Grafisk design på Forsbergs skola.
Aktuella med: Spännande projekt som tiden kommer att utvisa.
Titel: VD och formgivare, Bernadotte & Kylberg
info@bernadottekylberg.se

Nu kanske du är intresserad av att hitta utbildningar och kurser inom arkitektur, design eller inredning?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!