Sponsrad

Intervju med Rasmus Fors om yrket som personlig tränare

Rasmus Fors, 22 år.
Av: Safe Education
Lästid: 4 minuter
17 Oct, 2018

Rasmus intresse för idrott började några år efter att ha lärt sig att gå. När han var 4 år gammal började han spela hockey, en sport han spelar än idag för skojs skull. Men idag har Rasmus styrt sitt fokus mot sin karriär som PT på SATS i Älvsjö, Stockholm.

rasmus-fors-personlig-tränare

Varför valde du att bli personlig tränare?

– Sport har alltid varit en del av min vardag, ända sedan jag var liten. Samtidigt som hälsa och träning innebär att jag får träffa nya människor i mitt jobb som personlig tränare. Att utbilda mig till PT blev ett naturligt val och nu i efterhand uppskattar jag den frihet yrket ger mig eftersom jag kan styra över min arbetstid själv.

Hur snabbt gick det från att du började din utbildning till personlig tränare, till att du blev klar och i princip fullbokad?

– Jag började min utbildning till personlig tränare i augusti 2016 och sedan började jag arbeta lite innan min utbildning tog slut. Det gick snabbt att bli fullbokad, ungefär tre månader. Från januari 2017 har jag varit fullbokad och är det än idag, det rullar liksom bara på.

Varför tror du att det gick så snabbt att bli uppbokad?

– Jag la mycket tid på att vara på gymmet och var på så vis tillgänglig för kunder som var intresserade av att använda sig av en personlig tränare i sin träning.

I början är det vanligt att du är exalterad och taggad på att komma igång ordentligt, då krävs det tålamod för att det går inte att vara fullbokad från start och du måste acceptera att det kan bli lite “håltimmar” där du inte har några kunder.

Sen tror jag även att det var mina sociala skills som hjälpte till. Det gäller att kunna möta olika typer av människor, kunna lyssna och verkligen leverera den hjälp och guidning de vill ha. Kundens mål och syfte måste vara tydlig från start och genom att kunna kommunicera med din kund kan du ta reda på detta och på så vis göra ett bra jobb! Alla kunder är inte där för att bygga muskler, i stora drag är majoriteten av kunders mål att de vill må bättre, få hjälp med att komma igång, skador och att hålla sig starka i sin vardag.

Om du sammanfattar tre styrkor i dig som personlig tränare som gjort dig framgångsrik, vilka skulle de vara?

– Social kompetens, utbildad i träning och att jag lyssnar på kundens behov och mål.

Vilka tips har du till de som funderar på att utbilda sig till personlig tränare?

– Det absolut viktigaste är att du väljer en utbildning till personlig tränare som täcker alla områden. Allt från olika träningsformer till kost och kommunikation. Innan du väljer utbildning, läs innehållet så du vet vad du får. Prata även med andra som har gått utbildningen.

Hur tror du att yrket som PT kommer att utvecklas de kommande åren?

– Den kommer att bli större. Det finns ett växande intresse hos befolkningen att ta hjälp av en PT. Under min tid som personlig tränare har jag sett intresset öka för varje dag som går och allt fler inser nyttan i att ta hjälp. Jag tror också att det kommer ställas högre krav på PT-utbildningen och vikten av att hålla sig uppdaterad med nya trender, forskning och träningsformer.

Hur ser din egen träning ut när du inte tränar dina kunder?

– Jag försöker oftast träna när jag har tid över mellan kunder. Annars blir det innan eller efter jobbet. Ibland blir det blandad styrketräning men jag tycker det är viktigt att få upp flåset så det blir också konditionsträning en gång i veckan.

Vilka tre övningar tycker du att alla, oavsett kund borde träna?

– Börja med att träna bålen som kallas centrala kontrollzonen. En bra övning är med pilatesboll där du liggandes på rygg med fötterna på bollen sträcker upp höfterna och drar fötterna med pilatesbollen under emot dig.

TRX-rodd är ett verktyg där du arbetar med hela din kropp som vikt. Övningen passar för alla åldrar, även de med sämre fysik. Speciellt bra för personer med ryggproblem.

Den sista övningen är en kombination av flera övningar som fungerar bra efter varandra. Börja med en vanlig push-up fast med vars en hantel i händerna följt av knäböj, tåhävningar och axelpress.

Läs mer om utbildning till Personlig Tränare hos Safe Education.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla