Karriär > framtid

Planerar du att säga upp dig? Tips hur du gör det på bästa sätt

Att tänka på vid uppsägning

När man känner sig redo och har bestämt sig för att det är dags att ge sig ut på nya äventyr, då återstår det bara att släppa taget om det gamla och det invanda. Man måste låta de i ens omgivning få veta om ens framtida äventyr. Det är nu det gäller.

Av: Redaktionen
Lästid: 5 minuter
13 Aug 2019

Många tycker att det svåraste med att skaffa ett nytt jobb är ansökningsprocessen, skriva CV, personligt brev, imponera under intervjun och förhandla lön. När man till slut landat jobbet är allt frid och fröjd, tills dess att man inser att det innebär att man måste säga upp sig från sitt nuvarande.

Vi har tipsen som förhoppningsvis kan hjälpa dig som ska säga upp dig, att ta dig igenom uppsägningsprocessen så att både du och din (snart föredetta) chef avslutar anställning på goda termer.

Innan du säger upp dig

Förbered dig på vad som kan sägas/hända

Tänk ut vad du ska göra och säga samt vad du INTE ska göra och säga under mötet med din chef. Exempelvis är det bra om du i förväg bestämmer dig för vad du ska dela med dig av för information om det nya jobbet. Överväg för- och nackdelar, bolla med någon i din omgivning som kan ge dig konstruktiv kritik.

Det är även bra att i förväg förbereda sig på vad man ska göra om ens nuvarande chef kommer med ett motbud för att försöka få dig att stanna. Finns det ett bud de kan ge för att du skulle kunna överväga att stanna istället för att säga upp dig? Oavsett ditt svar så måste du vara förberedd så att du kan vara säker på din sak när du antingen tackar ja eller nej till erbjudandet.

Planera innan mötet

Innan du planerar ett möte med din chef för att leverera nyheten att du säger upp dig så är det viktigt att du mentalt förbereder dig på alla de olika reaktionerna du kan få. Din chef kan antingen bli glad för din skull, arg för att du lämnar företaget eller besviken/ledsen för att du inte längre vill vara en del av företaget. Det kan vara jobbigt att säga upp sig, speciellt när chefen inte reagerar som väntat. Var beredd på allt så kommer mötet gå bättre.

Innan du väljer att säga upp dig är det viktigt att du har koll på vilket avtal du har. Detta är viktigt eftersom det finns olika sorters anställningsavtal med olika långa uppsägningstider. Ta reda på hur det ligger till för dig och se till att du är ute i god tid, både för din skull och för din nuvarande arbetsgivares skull (ge dem en chans att hinna hitta en ersättare). Har du ett avtal där du kan riskera att få sluta direkt så kan det vara bra att planera så att du inte står utan pengar en månad, eller två.

Tycker du att det känns jobbigt att säga upp dig så kan du ta hjälp av personen som jobbar med HR på företaget, personen kan hjälpa dig att förbereda dig inför mötet och även delta i mötet. Finns det ingen person på din nuvarande arbetsplats kan du höra med en nära kollega.

Under mötet

Var vänlig och professionell

Du kommer ingen vart med att säga allt negativt om företaget och chefen som du kan ha tyckt under din tid som anställd. Var kortfattad och tacka för de möjligheter som tiden på företaget har gett dig. Du kan köra på en klassiker och säga “det är inte du, det är jag” som är anledningen till uppsägningen. Var ärlig, men inte för ärlig. Det du säger ska du kunna stå för i efterhand och aldrig innebära några som helst negativa konsekvenser för dig. Rekommendationer från gamla arbetsgivare är ett stark arbetsintyg som du alltid kan imponera med på framtida arbetsgivare och Linkedin är det främsta verktyget där du kan bevisa dina kunskaper.

säga upp sig möte med chef

För att lyckas med att inte säga fel saker och göra bort dig under mötet så kan ett tips vara att ha det du vill ha sagt under mötet nedskrivet, ungefär som om du skulle hålla en presentation. Har du det nedskrivet kan du flera gånger gå igenom det och vara väl förberedd, så att du under mötet vet vad du vill ha sagt.

Glöm inte bort att dokumentera uppsägningen skriftligt. Det är du som arbetstagare som ska kunna bevisa, vid konflikt, att du har sagt upp dig.

uppsägning-möte

Var tydlig och bestämd

Som arbetstagare kan det vara svårt att stå på sig mot ens arbetsgivare, ofta kan man känna en “skyldig tacksamhet” till ens arbetsgivare just för att de givit dig en chans till en anställning. Har du bestämt dig att du ska säga upp dig och inte vill stanna på företaget är det viktigt att du är tydlig och står på dig i ditt beslut. Även fast chefen uttrycker besvikelse över att du säger upp dig. Mötet handlar faktiskt inte om din chef och den position du försätter din chef i genom att säga upp dig.

Glöm inte bort att tidigt be om referenser så att du slipper återkomma till din chef när du väljer att avsluta din anställning på din kommande arbetsplats. En av de största anledningar till att “säga upp dig snyggt” är ju delvis för att få bra referenser till kommande arbetsplatser.

Läs mer: 4 argumentationsknep för att vinna alla diskussioner

Efter att du sagt upp dig

Fira

Du har sagt upp dig, du har gjort det jobbiga och du är äntligen på väg mot något nytt i ditt liv. Det är värt att fira. Du är “fri” från ditt gamla jobb och ditt nya jobb som väntar är fortfarande så fantastiskt som du målat upp i huvudet. Livet är bra! Fira med dina vänner, gå ut och ta en drink, ät något gott och andas ut. Du har lagt det jobbiga bakom dig, nu väntar nya äventyr, så njut. Du förtjänar det.

Säger du upp dig för att börja på en ny arbetsplats? Förvänta dig mängder med nya ansikten och namn att hålla reda på, då passar våra tips på hur du blir omtyckt på tre minuter.

säga-upp-sig-jobb
Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla