Karriär > ledare

Så förbättrar du din LinkedIn-profil

Saker man bör se över med sin LinkedIn-profil

Oavsett om du söker nytt jobb, vill knyta värdefulla kontakter eller hålla koll på nya trender i yrkeslivet är det viktig att du profilerar dig på sociala medier. Med Linkedin sköter du ditt professionella nätverk och håller dig uppdaterad i karriären. För att få ut det mesta av yrkesnätverket finns det några saker du bör tänka på fyller i din profil på Linkedin.

Av: Alexandra Holm
Lästid: 3 minuter
12 Feb 2019

När du fyller i din profil är det viktigt att du funderar över vad du vill få ut av att använda Linkedin. Vilken är den största anledningen till att du finns på Linkedin? Är det för att du är intresserad av att byta jobb, knyta kontakter, hålla koll på konkurrenter eller hitta nya medarbetare? Dina främsta mål bör genomsyra hela din profil och närvaro på Linkedin.

7 tips som förbättrar din Linkedin

1. Välj rätt profilbild

På Linkedin bör du ha en representativ profilbild som gör att människor enkelt kan koppla ditt namn till en bild. Använd en aktuell bild på dig själv av hög kvalitet. Tänk på att välja nytaget foto som utstrålar professionalitet utan att kännas stelt. Alltså, motsatsen till bilden på din Tinder-profil.

2. Vässa din rubrik

Att ha en bra rubrik som väcker intresse är kanske det viktigaste på din profil. En bra rubrik gör det lättare för rekryterare och potentiella kontakter att hitta dig på Linkedin. Rubriken bör inte enbart innehålla din yrkestitel utan även några viktiga nyckelord som beskriver din kompetens. Om du är på jakt efter ett nytt jobb eller nya affärsmöjligheter, glöm inte att ange det i rubriken.

3. Sammanfatta smart

Skriv en kortfattad sammanfattning som ger läsaren en snabb överblick över din karriär, kompetens och dina främsta framgångar inom arbetslivet. Beskriv din erfarenhet, vad du är intresserad av för möjligheter och vad du kan bidra med. Här är det bra att få in så många nyckelord som möjligt för att göra din Linkedin profil sökbar.

4. Sökmotoroptimera din profil med rätt nyckelord

När arbetsgivare och rekryterare letar efter kandidater på Linkedin använder de ofta nyckelord som matchar tjänsten för att hitta rätt personer. Därför är det viktigt att du listar ett antal nyckelord som sammanfattar din kompetens och använder nyckelorden återkommande i din profil. Genom att använda rätt nyckelord blir din profil mer relevant och kommer högre upp i sökresultaten.

5. Byt ut din profillänk

När man skapar en profil på Linkedin blir man automatiskt tilldelad en sifferlänk till sin offentliga profil. Du kan byta till mer personlig länk genom att gå in på din profil och välja redigera bredvid länken som ligger under din profilbild. Din nya länk bör innehålla ditt namn, till exempel linkedin.com/dittnamn.

Att skapa en anpassad webbadress förbättrar ditt varumärke och ökar din sökbarhet eftersom det blir lättare att hitta dig på Google.

6. Visa upp din portfolio

Ett enkelt sätt att göra din Linkedinprofil mer intressant är att dela med dig av exempelvis artiklar, presentationer eller arbeten som du har gjort. Länka till din hemsida, digitala portfolio eller blogg och låt ditt nätverk se vad du har åstadkommit. Eftersom projekt har blivit en allt viktigare arbetsform, är det även en fördel om du kan lista några framgångsrika projekt från din karriär och berätta om dessa.

7. Statusuppdatera mera på Linkedin

För att utnyttja Linkedins fulla potential behöver du avsätta tid till att bygga relationer och öka ditt inflytande. Håll din profil uppdaterad och relevant för var du befinner dig i karriären. Ett bra sätt att knyta nya kontakter och hålla koll på utvecklingen i branschen är att gå med i grupper och följa intressanta företag.

Var aktiv genom att gilla, kommentera och dela inlägg. Tänk på att dela innehåll som är relevant för din bransch och som personer i ditt nätverk kan ha nytta av. Genom att dela med dig av värdefullt innehåll som skapar mervärde för ditt kontaktnät, ökar du din närvaro på Linkedin och positionerar dig som en person med koll i branschen.

Läs mer: Lisa Gunnarson från Linkedin svarar på frågor om framtidens arbetsmarknad.

Nu kanske du är intresserad av att hitta utbildningar och kurser inom marknadsföring på Linkedin?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla