cady
Sponsrad
Frazer

Fazers historia går tillbaka till 1891 då den unge Karl Fazer förverkligade en dröm och öppnade sitt första konditori på Glogatan i Helsingfors. I dag, 130 år senare, är Fazer ett modernt internationellt företag med en bred portfölj inom konfektyr, bageri, frukostprodukter, smoothies och växtbaserat. I år fyller varumärket Karl Fazer och det hemliga chokladreceptet 100 år, så vi tog tillfället i akt och ställde några frågor till Stefan Petri, Marknadschef för Fazer Sverige.

Frazer drar till fjällen

Hej Stefan! Hur är det att ha ett av Sveriges kanske godaste jobb?

Det är jättekul och såklart gott att jobba med ikoniska varumärken som till exempel Karl Fazer, Tutti Frutti och Dumle. Många av våra produkter har en lång historia och en speciell plats i många konsumenters hjärtan. De engagerar många vilket för oss närmare våra konsumenter då vi till exempel får snabb feedback om en produkt eller ny smak uppskattas eller inte. Detta ger oss som jobbar med produkterna en passion att alltid vilja leverera det lilla extra till våra konsumenter.

Vad fick dig att börja jobba på Fazer Sverige?

Dels att företaget har ett långsiktigt fokus och engagerande varumärken och produkter, sedan också att den utmanarroll som Fazer har i några olika kategorier.på den svenska marknaden är inspirerande.

Vad är hemligheten bakom Fazers populära produkter?

Vi lyssnar alltid på våra konsumenter och gör vårt bästa för att möta deras förväntningar på kvalitet, kreativitet och smak. Genom till exempel våra olika konsumentundersökningar får vi inspiration och insikter kring vad dagens konsument vill ha i smakupplevelse. På så sätt håller vi oss relevanta genom att presentera nya smakkombinationer och produkter i tillägg till våra klassiker, såsom Karl Fazer Tutti Frutti och säsongsprodukten Dumle Fudge.

Ett annat bra exempel är receptförändringen vi gjorde för några år sedan på Tutti Frutti då vi gick till att endast använda naturliga färg- och smakämnen samt gjorde hela Tutti Frutti- familjen gelatinfri och vegansk. Detta som en del av vårt mål att jobba mer med växtbaserade alternativ och vara ett modernt hållbart företag Vi gjorde många konsumenttester inför denna förändring och jobbade hårt för att behålla den goda smaken på Tutti Frutti-produkterna. Vi är stolta över att ha varit en av de första att göra denna förändring!

Karl Fazer fyller 100 år i år, vad gör denna mjölkchoklad så uppskattad genom årtionden?

Karl Fazer (i folkmun även kallad Fazer Blå) mjölkchoklad är en älskad chokladklassiker som har fått sin unikt fylliga smak av bästa möjliga råvaror och recept från 1922. Vi tar inga genvägar för att uppnå den bästa smaken och vi är en av få som använder färsk mjölk i vår chokladproduktion. Den färska mjölken är en avgörande ingrediens i vår mjölkchoklad och är en av de viktigaste bidragen till dess smak då färsk mjölk ger en mer naturlig smak och en naturlig sötma. Våra chokladkakor är dessutom tillverkade med 100% ansvarsfullt producerad kakao. 

Avslutningsvis, vill du ge ett smakprov på vad som är på gång, några spännande lanseringar under året?

Som alltid får man hålla utkik i butikshyllan och följa oss i våra sociala kanaler. Vi strävar alltid efter att ta fram konsumentorienterade, innovativa och såklart goda produkter. Så det jag kan säga är att det kommer att bli ett spännande år med flera glada nyheter!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Läs vårt onlinemagasin

Du kanske även skulle gilla