Karriär > ledare

Tre tips på hur du blir social och mer utåtriktad!

Ha bra kolla på din sociala- förmåga samt kompetens

Det fanns en tid när känslor inte hörde hemma i företagsvärlden. I dag är känslolivet en väsentlig del av vilket framgångsrikt företag som helst. En duktig ledare behöver ha en god social kompetens och känna sina medarbetare och deras triggers.

Av: Lukas Lind
Lästid: 4 minuter
18 Mar 2014

Om du vill bygga ett starkt ledarskap ska du arbeta på att förstå hur dina anställda fungerar och kommunicera med dem på ett bra sätt. Tidigare har det resonerats att om man vill göra framgångsrika affärer så bör man hålla känslorna utanför affärerna. Men det du inte får glömma bort är att det är känslor som faktiskt får människor att köpa din produkt, investera i ditt företag och att hjälpa dig i din resa som entreprenör. Att vara bra på det man gör innebär inte att man också fötts med förmågan att självsäkert kunna vandra in i ett rum och charma publiken med dina sociala förmågor. Därför går vi igenom tre enkla tips på hur du snabbt kan öva upp dig och bli mer självsäker i sociala situationer.

Känslor är den drivande kraften i ditt företag. Det är en sak att lära sig hur man håller ångesten i schack för att vara effektiv, och en annan att bemästra användandet av känslor för att nå framgång på en helt ny nivå. Säljare på företaget LÓreal som hade tränat sin sociala kompetens sålde för dryga 50 000 mer än de på företaget som inte hade tränat, vilket givetvis resulterade i otroliga vinster för företaget. Så vilka sociala förmågor vill man helst utveckla? Här kommer tre punkter!

1. Läs av rummet!

Bli duktig på att kliva in i ett rum och känna av vad som händer, hur människor mår och vad som tänks. Bli duktig på att läsa av situationer och förstå dem rätt. Den handlar om att kunna läsa av folks känslor och kroppsspråk. Det är inte bara det vi säger som talar om hur vi känner, hela kroppen är involverad. För att lära dig detta så är ett tips att utsätta dig för olika typer av situationer, med olika typer av människor, för att sedan utvärdera inombords vad det var som hände. Hur mådde den där människan i hörnet egentligen? Fanns det någon som var utfryst i rummet? Vad kan det ha berott på? Fanns det någon flirt? Vad tydde på det? Det är givetvis bara några generiska och kanske larviga frågor, varje situation ser ju givetvis helt unik ut, och olika ämnen pratar om i varje situation, men jag vill bara få dig att börja tänka. Så släpp ditt eget för en stund och rikta all uppmärksamhet till vad det är som faktiskt händer i rummet. Registrera inte bara VAD folk säger utan också vad de INTE säger. Det säger minst lika mycket.

Ju snabbare du blir på att läsa av situationer, desto snabbare kommer du att bli på att ta beslut som kommer att sätta ditt företag i framåtrörelse.

2. Agera med självförtroende!

Självförtroende är grunden för din framgång i affärer. Känslor kan ibland avgöras av ditt fysiska agerande. Du kan alltså lura ditt känsloliv genom att agera på ett sätt fullt av självförtroende och energi – stå rakryggad, le, sök ögonkontakt, sänk ditt röstläge, långsammare rörelse och tal. Det här är betydelsefullt för ett viktigt affärsmöte när du verkligen behöver leverera dina åsikter och kanske sälja in en idé eller produkt. Men se till att det inte känns alltför spelat, för det kommer att skina igenom om din dagsform kanske inte är den bästa. Det kan då vara en bra val att skjuta upp det där viktiga mötet en dag om det är möjligt. Se till att allt du gör genomsyras av ett osvikligt självförtroende. Det är den bästa kvalitetsstämpeln du kan sätta på dig och ditt företag!

3. Bekräfta din omgivning!

Det här är en punkt som är väldigt viktig för ditt företags resultat. Förstå vilka människor som är betydande för ditt företag och bekräfta dem både som grupp och som individer. Låt dem veta att du är tacksam och glad för deras meningsfulla delaktighet i det du skapar, och berätta också för dem hur mycket de betyder för dig personligen. Det här tycker många är en lätt sak, medan det inte kommer lika naturligt för andra. Men du behöver förstå dess betydelse och kunna avgöra vad som är rätt saker att säga till vem under vilken omständighet. Du behöver kunna läsa av och förstå när en viss person behöver den där extra uppmuntran. Det kräver att du är observant och inte sluten i dig själv. För du vet ju själv vad ett uppskattande ord kan göra för dig själv om du inte har en bra dag. Det kan vända på en sekund och omöjligheter blir helt plötsligt möjligheter.

När din sociala kompetens utvecklas kommer du inte bara att få en bättre känslomässig intelligens, utan i det långa loppet ge bränsle till hela ditt företag. I slutändan kommer det att leda till en högre omsättning och en investering du aldrig kommer att ångra.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla