Nöje > livsstil

10 superfröer du inte kan vara utan

superfröer

Många kan känna sig lite osäkra på om de får i sig rätt mängd av vitaminer och mineraler om dagen, det behöver faktiskt inte vara svårare än att tillsätta ett eller flera superfrön till din måltid så är du garanterad en nyttighets-boost.

Av: Redaktionen
Lästid: 5 minuter
16 Feb, 2018

Många kan känna sig lite osäkra på om de får i sig rätt mängd av vitaminer och mineraler om dagen, det behöver faktiskt inte vara svårare än att tillsätta ett eller flera superfrön till din måltid så är du garanterad en nyttighets-boost. Med superfröer från Happygreen, fröer som passar till det mesta, ät dem hela, mixa ner dem eller stek dem, strö över smoothien eller blanda ner i salladen – bestäm själv.

Psylliumfrön
Psylliumfrö eller loppfrö som det också kallas är utmärkande för sitt höga fiberinnehåll, 1–2 matskedar om dagen med psylliumfrö eller skal (ja, skalen innehåller faktiskt mer fibrer än själva fröna) kan alltså göra stor skillnad om du har en trög mage.
Fiberhusk, som är en mjölersättare för glutenintolleranta är gjorda av malda psylliumfrön och fungerar precis som mjöl i bakning.

Solrosfrön
Solrosfrön är egentligen inget frö, utan en typ av frukt vars fruktkött består av den platta och ljusgråa solroskärnan, deras milda och nötiga smak funkar perfekt till både granola och i salladen, bara fantasin sätter stopp!

Solrosfrön är rika på vitamin E, som är en naturlig antioxidant som skyddar fettsyror i kroppen från att brytas ner, fröna innehåller även omega 3 och omega 6, en rad olika B-vitaminer och mineraler samt magnesium som vi svenskar ofta har brist på.

Linfrön
Linfrön passar perfekt i muslin eller i brödet, eller varför inte mixa ner dem och strö över frukostgröten? Dessa superfröna innehåller höga halter av kostfibrer och omega3-fettsyror vilket gör att dem bidrar till att minska risken för hjärt –och kärlsjukdomar.

Linfrö är också en bra källa till protein och dem små fröna har en milt laxerande effekt vilket kan underlätta för dig som har en trög mage. Tänk på att den rekommenderade dosen per dag för linfrö är 1–2 matskedar.

Sesamfrön
Dessa små nötiga fröna innehåller massor av nyttigheter och går att variera till olika maträtter, använd det på frukostbullarna, till maten, i dressingen eller varför inte mala ner fröna till mjöl så får du ett proteinrikt, kolhydratssnålt mjöl.

Sesamfröna innehåller förutom protein massor av fleromättade fetter som omega 6 och mineraler som kalcium och magnesium.

Melonkärnor
Melonkärnorna är små och har en mild och söt nötsmak vilket gör att dem passar perfekt för bakning eller frukosttillbehör till smoothien, yoghurten eller i gröten.
De små kärnorna innehåller nämligen rika mängder på protein samt nyttiga fetter, zink och magnesium vilket gör dem till en god hälsoboost till måltiden.

Tips! Spara kärnorna nästa gång du äter vattenmelon, innan du äter kärnorna måste dem groddas i vatten så att skalet åker av och sedan torkas så har du ett perfekt proteinrikt energitillskott till muslin, soppan eller varför inte strö över salladen!

Amaranth
Amaranth är ett superfrö som faktiskt är släkt med quinoa, fröet har ett lågt GI-värde vilket gör dem populära hos glutenallergiker och passar perfekt att göra gröt på eller mala ner till mjöl, eller varför inte koka upp dem och tillsätt dem i en härlig gryta eller använd i en matig sallad.

Tips! När amaranthfröna kokas upp bildas det en stärkelse som du kan till fördel använda som redning i all typ av matlagning.

Pumpakärnor
Pumpakärnor innehåller massor av nyttigheter, den mjukt nötiga kärnan kan användas på många sätt och funkar till alla dagens måltider, strö kärnorna över frukosttallriken, rosta dom till lunchen eller mal ner dom och blanda ut dom i salladen eller i såsen.

Förutom den höga halten av protein innehåller pumpakärnorna antioxidanter i form av E-vitamin, järn, magnesium och zink som har visat sig kunna förebygga förstoring av prostatan vilket gör att pumpakärnorna ofta rekommenderas som ett naturligt tillskott för män över 40.

Hampafrön
Hampafrön kan ätas båda med eller utan skal, deras höga näringsinnehåll av protein och med den perfekta balansen av omega 3 och omega 6 gör dom till ett vanligt kosttillskott idag hos många som lever en aktiv livsstil. Hampafröna är även rika på kostfibrer, kalcium och E-vitamin.
Ät fröna som snacks, strö dem över muslin eller köp i pulverform så har du ett laktosfritt, glutenfritt och vegetariskt proteinpulver. Av hampafrö gör man även hampaolja som är ett nyttigare alternativ till andra oljor.

Tips! Använd hampaoljan även till håret för att ge det näring och få ett mjukt och glansigt hår på köpet.

Chiafrön
Chia betyder styrka och det passar ju det här lilla smaklösa fröet perfekt eftersom dom är sprängfyllda med omega3, fibrer, protein, kalcium och andra viktiga vitaminer.

Du kan variera fritt hur du vill äta chiafröna, eftersom dem är nästan helt smakfria passar dem till allt, testa ha i en näve i brödbaket, strö över gröten eller gör chiapudding – testa dig fram, dessa små fröer är glutenfria och innehåller 5 gånger mer kalcium är mjölk, 8 gånger mer omega3 än lax och 7 gånger mer C-vitamin än apelsiner.

Quinoa
Quinoa är ett bra komplement för exempelvis ris eftersom det innehåller nästan dubbelt så mycket protein och fibrer. Detta glutenfria frö innehåller dessutom både järn, zink och dessutom flera olika B-vitaminer.
Quinoa kokas helst och är gott till de flesta maträtter, prova blanda ut salladen eller blanda ner i soppan så har du plötsligt en mättande, nyttig måltid!

Tips! Är du vegetarian är quinoa ett perfekt komplement till protein då den innehåller fullvärdigt protein, alltså alla de nio essentiella aminosyror som kroppen inte själv kan producera utan som måste tillföras via kosten.

Nu kanske du är intresserad av att hitta utbildningar och kurser inom näringslära?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla