Nöje > träning och hälsa

Hur du maxar din träning

Tar du något tillskott?

Kosttillskott är rent ut sagt en djungel. Men vilka gör vad egentligen? Vi går igenom marknadens alla kosttillskott och vad de är bra för. Men glöm inte bort det viktigaste av allt, bra mat.

Av: Redaktionen
Lästid: 2 minuter
9 Mar, 2018

Oavsett om du tränar för din hälsa, ditt utseende eller både ock är det alltid roligt att se och känna resultaten av din träning. Både om det gäller ökning av muskler och massa eller att tighta till sin kropp. När det kommer till träning är tillskott inget måste men det kan hjälpa dig att nå dina resultat snabbare. Det finns en djungel av tillskott så idag ger vi dig en genomgång över de vanligaste tillskotten.

Gainer

Minskar trötthet via kolhydrater.
Ger energi till musklerna med hjälp av protein.
Ett tillskott som är till för det som vill bygga & stärka musklerna.

Proteinpulver

Tillskott som passar det flesta. Genom träning bryts musklerna ner. Proteiner är sedan det som  behövs för att bilda nya byggstenar och bygga upp kropp/ muskler igen.

Vasselin

Ett snabbverkande protein gjort av mjölk. 
Har en god sammansättning av aminosyror som kroppens muskler och vävnader behöver. Ett protein som snabbt tas upp av musklerna

Växtbaserat protein

För er som vill undvika animaliska produkter. Lika bra som vanligt och samma användningsområde som “vanligt” proteinpulver. Det finns en hel del att välja mellan som tex: ris, hampa eller ärtprotein.

Kasein

Motsatsen till vasselin och tas sakta upp av kroppen.
Ger en stadig tillförsel av aminosyror  till kroppen.

PWO (PreWorkOut)

Ett tillskott som tas innan träning. Till för det som vill at träningen till nästa nivå oh har tränat en del sedan innan. Ett tillskott som ger mer energi och kraft.

Koffein

Piggar upp och stimulerar det centrala nervsystemet.
Gör dig mer uthållig och kan förhöja dig vid högintensiv träning.

Proteinbars

Ett snabbt mättande mellanmål för alla och alla tillfällen.
Några av de funktioner en proteinbar kan ha är:
Som ett mellanmål ,viktminskning, ämnesomsättning och för att förhindra småätandet.

Aminosyror

Livsnödvändiga för kroppen och ökar muskelmassan. Viktiga syror kroppen inte kan bildas själv.

Eea - Nio av det tjugo essentiella aminosyrorna kroppen behöver. Dessa syror tas direkt upp av levern.
Bcaa - Tre stycken genade essentiella aminosyror. Dessa syror går ofta igenom levern och tas upp direkt av musklerna.

Vitaminer

Zink - Bidrar till normal omsättning. Skyddar cellerna mot stress och bidrar possessivt till immunförsvarets funktion.
Magnesium och kalcium - två av kroppens viktigaste mineraler.
Ser till att nervsystemet och musklerna fungerar som det ska.
Omg3 - Kroppens livsnödvändiga fettsyror. Hjälper hjärnan, musklerna och de mentala välbefinnandet.

Mat

Det viktigaste tillskottet av dem alla! Mat är bränsle och något vi alla behöver oavsett vad ditt mål med träningen är!
Mat är kroppen bensin och utan den kommer du inte fungera, svårare än så är det inte.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Läs vårt onlinemagasin

Du kanske även skulle gilla