Nöje > mat och dryck

Kaffe? Ja tack!

Espresso, cappuccino, latte eller kanske bara en kopp svart kaffe? Det finns många varianter och smaker på denna dryck. Men hur bra är det egentligen att drick kaffe? Idag tittar vi lite närmre på några av kaffets för och nackdelar.

Av Redaktion , 13 Nov, 2017
Muummss!

Klockan är efter lunch och det är dags för dagens första kopp kaffe. Jag vet inte riktigt om det är vanan eller beroendet som gör att jag längtar så mycket. Men känslan av att få denna kopp kaffe är magisk och får mig att orka det sista timmarna av dagen.

Men hur är det nu egentligen? Är det bra att dricka kaffe eller inte? Att det råder delade meningar om att dricka kaffe är ingen nyhet. Jag tror nog aldrig att alla kommer tänka eller tycka lika. Precis som det är överlag i världen. Alla har olika åsikter och tankar. När det kommer till kaffe finns inget rätt eller fel. Jag själv tror att i en lagom mängd är kaffe bra!  Det får i alla fall mig att må bra och efter att ha läst dessa fördelar är jag mer än säker. Kaffe är bra så länge det stannar i lagom mängd. Så idag låter jag er också ta del av dessa fördelar men också nackdelar.. Så kan ni efter de dra era egna slutsatser.

Fördelar

-Kaffe minkar risken för att drabbas av debets 2, hjärt och själssjukdomar och vissa former av cancer.

-Kaffe motverkar Parkinson, Alzheimers och Demens.

-Piggar upp dig via koffeinet.

-Ökar kroppens ämnesomsättning och fettförbränning.

Nackdelar

-Dricker du kaffe sent på eftermiddagen eller kvällen kan koffeinet ge dig sömnsvårigheter.

-En större mängd kaffe kan leda till hjärtklappningar eller magkatarr.

-Stresskänsla, darrningar och illamående är också vanliga varningssignal när det kommer till att dricka för mycket kaffe.

-Kaffe är beroendeframkallande och du kan lätt få abstinenssyndrom i form av huvudvärk om du inte fått i dig din dagliga dos.

Vi i Sverige ligger bland det topp bästa länderna på att konsumera just denna dryck. Det är inte ovanligt att det blir ett antal koppar för oss i Sverige under dagen. Optimalt brukar man säga är 3-4 koppar om dagen men precis som allt annat beror detta på person till person. Jag tillexempel klara inte av mer än två koppar innan illamåendet eller darrningarna kommer. Ändå gör man ibland detta misstag.. Råkar dricka lite för mycket.. Speciell nu under vinterhalvåret. Då kan man ibland bli rekommenderad att dricka koffeinfritt.. Även om det inte finns något sådant. Här nere kommer lite annan rolig fakta om just kaffe och koffein.

Det finns inget koffeinfritt kaffe… Utan bara kaffe med mindre koffein. 5-10 koppar koffeinfritt kaffe ge samma nivå av koffein som en vanlig kopp kaffe.

Ljust kaffe innehåller inte mindre koffein än mörkrostat. Mörkrostat kaffe smakar ofta starkare än ljust kaffe men under rostning bränns faktiskt en del av koffeinet bort.

Mjöl tar bort koffeinet. Genom att hälla i mjölk i kaffet tar kroppen upp kaffet långsammare och effekten av koffeinet i kaffet minskar.

Kaffe bönan är ett frö/bär. Kaffebönan kallas just för böna på grund av dess likhet med just bönor. Men egentligen är det ett frön i ett körsbärsliknande bär som växer på en buskar. Så nej ingen böna här inte…

Kaffe är en av världens störta handelsvara. Vilket kanske är försåtligt. Så nu skålar vi med en kopp kaffe och dricker det med gott samvete!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!