Nöje > hälsa och träning

Power food

En talrik havregrynsgröt till frukost ger dig en perfekt start på dagen. Havregryn innehåller massor av kolhydrater, vitaminer och nyttigt fett. Här kommer lite information och tips för den perfekta gröten!

Av Redaktionen , 30 Nov, 2017
Äter du gröt?

Träning kräver återhämtning och framför allt bra mat som gör att du kan tillgodogöra dig effekterna av din träning. Nr 1 är frukosten – gör till en vana att starta den med något som håller dig mätt och ger bra energi.

Superfoodfrukost: En talrik havregrynsgröt till frukost ger dig en perfekt start på dagen. Havregryn innehåller massor av kolhydrater, vitaminer och nyttigt fett. Havregrynsgröt med mjölk är en klassisk frukost för många men klart underskattad. Den smakar bra och kostar inte speciellt mycket. De flesta vet också att havregrynsgröt är nyttigt. Men exakt hur nyttigt, kanske inte alla vet. Det finns nämligen inte många näringsämnen eller mineraler som de grynen saknar.

Bästa valet: Grovmalda havregryn är att föredra om man ska bli riktigt mätt. Då får tänderna och mag-tarmsystemet enzymer jobba lite mer för att smälta grynen. Näringsmässigt är det ingen skillnad på fin- och grovmalda gryn. De finmalda grynen är bara ”klippta” i mindre bitar. Bästa tillagningen: Blötlägg havregrynen tillsammans med lite krossad råg över natten och koka sedan ihop dem till gröt. I samband med att havregrynen blötläggs görs olika enzymer verksamma  som kan tas upp av kroppen. Det frigörs också mineraler som annars skulle vara bundet i skal och grodd av ämnet fytinsyra.

Bästa tillbehören: havregrynsgröt saknar naturlig sötma och därför kan det vara frestande att hälla en sked socker över. Det är dock mycket nyttigare att söta gröten med russin eller ett färst äpple skuret i tärningar. Då tillförs också en stor portion stärkande antioxidanter till måltiden.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!