Nöje > mat och dryck

Så lagar man hälsosam och nyttig snabbmat

Blåbär är exempel på nyttig mat för studenter

Du är student. Du kan sitta till sent på kvällarna, springa iväg till föreläsningen eller seminariet och totalt glömma bort att äta. Det händer mig jämt. Det är oundvikligt. Du ger efter för snabbmat, för låt oss inse att det är gott. Takten i livet vi lever gör det näst intill omöjligt, såklart vi gör matlådor ibland men även den bästa kan glömma bort det eller rent av inte hinna eller orka.

Av: Amanda Berglund
Lästid: 4 minuter
3 Feb, 2017

Snabbmat är dock inte det hälsosammaste på menyn vi kan välja så det gäller att försöka ha ett litet hum om vad det är vi väljer; att direkt gå till donken och köpa en Big Tasty med extra bea är uteslutet om du vill leva ett hälsosamt liv. Många sådana kedjor ligger till grund för fetma, diabetes och högt blodtryck och det kan lätt bli en vana. Jag minns att mitt ex jämt gick på Folkets Kebab på söder under hela första året på gymnasiet och han slutade vara den lilla kille jag kände. Så när du går in för att köpa snabbmat kan du ha dessa punkter i åtanke.

Om du köper en sallad eller macka på ICA eller liknande och vill vara medveten om vad du stoppar i dig, bör du läsa på etiketten. Ju mindre du förstår, desto ohälsosammare är det. Simpelt.

Så äter du sunt on the go

Kolhydrater

Undvik: Försök att inte överäta dig på bröd, potatis och ris. Var försiktig med mängden bröd och andra livsmedel som innehåller berikat mjöl eftersom med tiden vänds allt detta till socker. Och socker mina damer och herrar, är den främsta boven.

Köp: Helt vete eller fullkornsris och bröd eller deg på din macka eller pizza. Ju mörkare bröd desto mer hälsosamt då kornen är närmre sina naturliga former. Ha detta i åtanke; ju närmre ett livsmedel är sin naturliga form, desto bättre. Så koka hellre än stek och fritera för guds skull inte!

Ost

Undvik: Smältost och rinnig nacho-ost, båda används av många snabbmatsrestauranger. Herregud vad gott det är, men det är tyvärr ett big no no. Synd då jag älskar McDonald’s chili cheese, som jag nu bara faller tillbaka till nån gång ibland när jag har druckit. Och ångrar mig smått dagen efter, nästan. Jag medger att det är svårt att beställa en hamburgare utan ost ibland, men försök att be om mindre ost eller utan. Försök även att undvika dressingen.

Köp: Smörgåsar och pizza utan ost. Om du kan hantera att äta smörgås utan osten, så gör det. Du kan också be om mindre ost eller få den utbytt mot ett hälsosammare alternativ, till exempel avokado.

Såser

Undvik: Majonnäs, det tillför fett och kalorier och andra populära kryddor, såsom honungssenap , ketchup och barbecuesås eftersom de innehåller socker som också är sämst för din kropp och matsmältning.

Köp: Vanligt senap. De är alltid ett bra val eftersom det ligger lågt i kalorier och smakar mycket, och ju starkare desto bättre. Andra kalorifattiga alternativ inkluderar chilisås, pepparrot, citronsaft och vinäger. Försök även här att hålla dig till the real thing. Istället för att kanske köpa citronsås på flaska kan du ju krama den direkt ur frukten. Gör din egen chili istället för att köpa sån där i flaska.

Sallader med feta pålägg

Undvik: Tillägg till annars fräscha sallader - som stekt kött, baconbitar, krustader, ost. Ta istället mer grönsaker, du äter ju faktiskt en sallad. Sen kanske du inte behöva späda på med dressingen utan ta lagom.

Köp: Ljus eller fettfri dressing. Om du måste ha en helfet dressing är vinaigrette oftast ett hälsosammare val, särskilt om de är gjorda med olivolja. Mums! Att be om att få dressingen på sidan eller ta själv styr även hur mycket du får i dig.

Och undvik läsken!

En stor Cola har cirka 400 kalorier som du förmodligen kan vara utan. Be om vatten (med bubblor, om du vill). Tar du en klunk vatten mellan varje tugga också så saktar det ned ditt ätande och du blir mätt fortare och slipper gå runt med magont.

Nu spelar det kanske ingen roll om du äter en macka på vägen till skolan någon gång ibland. Och det kan faktiskt vara en trevlig belöning om det gått bra någon dag. Men om det slutar med att du käkar snabbmat fem dagar i veckan, kanske du bör se över dessa tips ibland. Jag håller med om att det som faktiskt är gott med snabbmat är just det som är onyttigt, vem vill käka en pizza utan osten och en sallad med bara paprika och gurka utan dressing..? Mitt sista tips är att försöka ge dig själv tiden att laga din egen mat och förbereda din matlåda. Du kommer att må mycket bättre och faktiskt kunna unna dig den där hamburgaren eller chili cheese balls på lördag. Egenlagad mat är dessutom mycket godare, jag skulle välja en auberginelasagne före en nachostallrik varje dag!

“Hälsosam” är relativ term, särskilt i detta sammanhang. Att göra de val som beskrivits ovan är bara hälsosamt om du besöker snabbmatsrestauranger sparsamt, när du står utan andra val eller är så sjukt hungrig att du bara måste ha nåt i dig. Sunda val innehåller inte snabbmat överhuvudtaget. Även om ohälsosamma val ibland är godare. Om du nu ska äta snabbmat så kanske du kan undvika hamburgaren och köpa dig en sushi eller gå till någon indisk restaurang, de har ofta take away.

Och ha alltid med er att ju närmre livsmedlet är sin naturliga form, desto bättre!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Läs vårt onlinemagasin

Du kanske även skulle gilla