Studera > studenttips

Få bättre minne och koncentration när du pluggar

Så hur ska du förbättra ditt minne och koncentration? Läs vidare för att få reda på det!

Av: Amanda Berglund
Lästid: 5 minuter
19 Jan 2015
Kom ihåg saker lättare och förbättra ditt minne

Har ni också det problemet, att ni suttit på en föreläsning som var otroligt intressant? Och när du ska berätta om den senare för någon annan kan du bara återge små delar på ett rätt osammanhängande sätt. Jag var ute med kursen på exkursion för inte så längesedan vid Långmossen utanför Uppsala och kunde knappt skillnaden mellan moss och tjärr efteråt. Inför min master i höst vill jag gärna bättra på mitt minne så att informationen jag får stannar kvar, utan att jag helt måste förlita mig på mina anteckningar (ibland kan jag ha skrivit nåt och inte ha en aning om vad jag refererar till…).

Förbättra ditt minne är enklare än det låter. De flesta tänker på vårt minne som något statiskt och oföränderligt men det är inte - du kan förbättra ditt minne på samma sätt som du kan förbättra din matte eller kunskaper i främmande språk, helt enkelt genom att genomföra några beprövade minnesövningar.

Det finns två typer av minne - kortsiktiga och långsiktiga. Korttidsminnet är den typ av minne hjärnan använder för att lagra små bitar av information som behövs på en gång, som till exempel någons namn när ni träffas första gången. Forskning har visat att korttidsminnet kapacitet ger cirka sju bitar av information. Efter det släpps det.

Långtidsminnet är för saker som du inte behöver komma ihåg just i detta ögonblick. När du pluggar inför ett prov, är det långtidsminnet som gör jobbet. Ett minnesvärt ögonblick i ditt liv, händelser med familj eller vänner och andra liknande typer av situationer lagras också i långtidsminnet.

Så hur ska du förbättra ditt minne och koncentration? Läs vidare för att få reda på det!

Ditt minne är i din hjärna

Även om det kan tyckas självklart, bildas minnet inom din hjärna. Så allt som generellt förbättrar din hjärnas hälsa kan också ha en positiv inverkan på ditt minne. Fysisk träning och göra hjärnstimulerandeaktiviteter - till exempel korsord eller sudoku - är två beprövade metoder för att hjälpa till att hålla din hjärna frisk.

Kom ihåg att en sund kropp är en frisk hjärna. Att äta rätt och hålla stressen i schack hjälper dig inte bara fokusera på ny information utan är också bra för din kropp. Att få en god natts sömn varje natt är viktigt också. Vitamintillskott och örtextrakt är inte samma sak som att få vitaminer och omega - 3 -fettsyror naturligt genom den mat du äter.

Förbättra ditt minne

Så du vill förbättra ditt minne? Du måste du fokusera på vad du gör och den information du letar efter för att koda det starkare i din hjärna. Dessa tips hjälper dig att göra just det:

Fokusera på det: Så många människor fastnar i multi-tasking, att vi ofta misslyckas med att göra en sak som nästan alltid kommer att förbättra ditt minne - att uppmärksamma den aktuella uppgiften och informationen. Detta är viktigt eftersom din hjärna behöver tid för att koda informationen på rätt sätt. Om det inte sparas i ditt minne, kommer du inte att kunna hämta det senare. Om du behöver komma ihåg något, sluta multitaska.

Lukt, känsel, smak, hörsel och syn: Ju fler sinnen du involverar när du behöver koda minne, ju starkare blir vanligtvis ditt minne Det är därför lukten av mammas hembakade kakor fortfarande kan återkallas så färsk som om hon var nere och gjorde dem just nu. Eller om en lukt i ett hus du besöker flera år senare, skickar tillbaka dig till den tiden du sist var där. Behöver du komma ihåg någons namn du träffade för första gången? Det kan hjälpa att se dem i ögonen och upprepar deras namn. Ta gärna i hand också. På så sätt har du engagerat fyra av dina fem sinnen.

Upprepa: Det psykologer ibland kallar “överlärande” verkar fungera för de flesta. Det hjälper inte att klämma in det dock. Upprepa istället informationen fördelat under en längre tid.

Stycka upp det: Alla människor minns sina långa 10-siffriga telefonnummer eller kortnummer trots att vi bara kan hålla sju bitar av information i hjärnan på en gång. De är eftersom vi lärt oss att bryt upp informationen. Istället för att se 10 olika bitar av information, ser vi tre bitar av information - ett 3-siffrigt riktnummer, ett 3-siffrigt prefix och ett 4 -siffrigt nummer. Eftersom vi har fått lära oss sedan födseln till “dela upp” telefonnumret på detta sätt har flesta människor inga problem att komma ihåg ett telefonnummer. Denna teknik fungerar för praktiskt taget all information. Dela upp stora mängder information i mindre bitar, och fokusera sen på att memorera dessa bitar som enskilda delar.

Organisera: Våra hjärnor en organisation av information. Det är därför böcker har kapitel och därför konturer rekommenderas som studeringsmetod i skolorna. Genom att noggrant organisera vad det är du måste memorera, hjälper du din hjärna bättre koda informationen i första hand.

Använd mnemoniska strategier: Det finns en hel del av dessa men de har alla en sak gemensamt - de hjälper oss att minnas mer komplicerade bitar av information genom bildspråk, akronymer, rim och sång. Till exempel på läkarprogrammet, kan elever kommer ofta vända memorering av benen i kroppen eller symptom på specifika sjukdomar i meningar, där den första bokstaven i varje ord motsvarar ett specifikt ben eller symtom.

Lär dig på det sätt som fungerar för dig.

Människor fastnar ofta i att tänka att det finns en enda lärstil för alla att memorera nytt material. Det är inte fallet - olika människor föredrar olika metoder för att ta in ny information. Använd den stil som fungerar för dig, även om det inte är som de flesta människor studerar. Till exempel, en del människor tycker om att skriva ner saker när de lär sig något nytt. Andra kan dra större nytta av att spela in vad de hör och gå tillbaka för att ta mer detaljerade anteckningar senare på sin egen fritid.

Anslut punkterna. När vi lär oss glömmer vi ibland att försöka göra associationer förrän senare. Men forskning har visat att minnet kan bli starkare när du gör associationer när du först tar till dig informationen. Till exempel, tänk på hur två saker är relaterade, så kan minnet stärkas på båda punkter. Anslut ny information till befintlig information och erfarenheter i ditt sinne.

Följ dessa tips och du kommer garanterat att förbättra ditt minne till kommande termin.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla