Studera > yrkesintervjuer

Intervju - 10 snabba med en inköpare från H&M

Har du funderat på hur det skulle vara att jobba som inköpare för ett av Sveriges största modeföretag? Vi har träffat killen som vet!

Av Robin Eckerblad, 28 Jul, 2018
Hur det är att arbeta som inköpare för H&M

Var arbetar du och vad gör du där?

Jag jobbar på H&M och min titel är H&M buyer!

Vart gick du i skolan och vad plugga du?

Jag gick på Borås textilhögskola, inriktning ekonomi & textil.

Hur hamnade du på just H&M?

Jag såg på internet att dom sökte inköpsassistenter så jag sökte via hemsidan. Jag blev kallad till en telefonintervju först och sedan till en intervjudag på huvudkontoret med 3 olika intervjuer. Den första intervju handlade om personlighet, den andra handlade om modekunskap och den tredje om mitt CV. Sedan blev jag kallad till en sista intervju några veckor senare med två chefer.

Vad jobbar du med just nu?

Nu jobbar vi med nästa höstsäsong för fullt, den är nästan klar. Det som vi har kvar att göra till nästa höstsäsong är snabbare ordrar som vi lägger med kortare ledtid, det är främst produkter med en högre modegrad som vi vill vänta så länge som möjligt med att lägga så vi får det nyaste modet in till butik. Vi kommer inom kort börja med nästa vår/sommar och om två veckor åker vi till LA för att få inspiration till nästa vår/sommar säsong. Vi börjar alltid jobba med de produkter som är running, d.v.s. alltid finns i butik såsom vita t-shirtar och jeans (basutbudet). Eftersom vi fokuserar på att hitta de bästa dealerna jämför vi olika produktionsländer då vi tittar på pris, ledtid och kvalité på produkten. Det produktionslandet som har den bästa dealen får ordern!

Lär du dig nya saker på jobbet?

Ja absolut! På H&M har vi som mål att man ska förbättra sig och lära sig nya saker hela tiden. Vi erbjuds många olika kurser, både inom textilkunskap såsom kunskap om olika material, hur man får fram olika tvättegenskaper på denim till tekniken kring hur man får till ett mönster på en tshirt. Vi erbjuds också kurser inom ledarskap, samarbete, feedback, presentationsteknik m.m. H&M har också ett mål att vi inom företaget ska rotera och jobba med olika produktslag så man samlar på sig så mycket erfarenhet som möjligt. Jag har jobbat 4 år på H&M och har hittills jobbat med denim, jackor, kjolar, byxor och stickade tröjor. Jag har också säkert haft över 50 olika kollegor just eftersom företaget vill att vi roterar. Detta gör ju också att man utvecklas som person, att lära sig att samarbeta med olika personer.

Hur hamnade du i din roll på företaget?

Jag sökte in till H&M som inköpsassistent så då var så klart det naturliga steget att bli inköpare när jag hade tillräckligt mycket erfarenhet.

Vad är dina kortsiktiga och långsiktiga mål?

Mina kortsiktiga mål är att mina produkter ska sälja så bra som möjligt och att vi hela tiden förbättrar vårt resultat. Som inköpare är man en slags gruppledare för sitt team, detta team består av ungefär fem personer med designer, mönsterkonstruktör och assistenter. Mina kortsiktiga mål är att gruppen ska fungera så bra som möjligt och att alla ska trivas och må bra. Det är steg 1 innan man kan nå bra försäljningsresultat. Det är gruppen som tillsammans tar fram produkterna. Mina långsiktigare mål är att starta ett eget företag, jag skulle vilja ha ett eget klädmärke någon dag.

Vad är det roligaste och tråkigaste med ditt arbete?

Det roligaste är produktutvecklingen, att man får vara med hela vägen från idé till en faktisk produkt. Det är så kul att se sina produkter att hänga i butik. Oavsett vilket land man är i så finns det nästan en H&M butik där man kan gå in och hitta sina produkter. Det är också väldigt kul att inköpsrrollen på H&M både har en kreativ del och en ekonomisk del. Man är ansvarig för produkten hela vägen fram tills det att den når butiken. Jag ska se till att vi tjänar pengar på den så det är mitt jobb att sätta rätt försäljningspris, att den är rätt i modebilden, att vi köper rätt kvantitet och att den når butik i rätt tid, inte för sent och inte för tidigt. Det som är minst roligt är när en produkt som man hade väldigt stor tro på säljer dåligt. Det är den största utmaningen att veta vad kunderna vill ha.

Vad är den största överraskningen med att sluta plugga och börja arbeta?

Att man har ansvar för olika saker. När man pluggade var det endast mig själv jag hade ansvar för. Nu har jag ansvar för ett helt team och att mina produkter ska sälja bra med lönsamhet. Tiden är också väldigt annorlunda, det är både positivt och negativt, nu har man kvällar och helger fria, man har inget som hänger över sig på samma sätt som när man pluggade och man hela tiden skulle plugga till en tenta eller skriva en uppsats. Men när man pluggade hade man ganska mycket egen tid att spendera lite hur man ville, nu har man ett antal begränsade semesterdagar man ska anpassa sig till.

Har du några förslag för de som drömmer om att få ditt jobb?

Mina tips är att gå en textil- eller inköpsinrikad utbildning, det är också bra att jobba i butik under tiden du pluggar. För att bli en bra inköpare måste du veta hur det fungerar i en butik. Du måste ha ett stort modeintresse och vara uppdaterad på de senaste visningarna och trenderna. Du måste vara väldigt driven och stresstålig för det är ett jobb med ett högt tempo och man måste alltid sträva efter att förbättra allt man gör och aldrig vara nöjd!

Läs även:

Universitet och folkhögskola - vad är skillnaden?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla