Studera > studentliv

Så håller du uppe humöret inför höstens största fälla - depression

.

Alla vet vad som händer när sommaren går mot sitt slut. Vi ger dig tipsen på hur du håller uppe humöret under hösten.

Av: Redaktionen
Lästid: 2 minuter
30 Okt 2017

Visste du att glada tankar, skratt och träning startar kroppens egen produktion av endorfiner, det är ett hormon som lindrar smärta men det påverkar även kroppen så att man sover, äter och dricker bättre. När du skrattar, äter och sover ordentligt kommer dina positiva och glada tankar med automatik.

Allt är som ett kretslopp. Dopamin är hjärnans egna ”lyckopiller”. Som du själv kan aktivera genom att tänka possessivt och vara glad. Men det är inte i alla lägen lätt att vara glad och positiv. Så idag tipsar vi om hur du enkelt med endast din inställning och dina ord kan arkivera hjärtans ”lyckopiller”.

Uppskatta det du har

Bli lite bättre på att uppskatta de du har och de saker du upplever. Din tillvaro och dina positiva egenskaper.

Visa tacksamhet

Att vara tacksam är något utav de finaste du kan vara. Att visa uppskattning mot andra människor gör bara gott. Både för dig och de personer du visar tacksamhet till. 

Älskar och tro på dig själv

Man brukar säg att om du inte älskar dig själv kommer du aldrig kunna älska någon annan. Vilket det faktiskt ligger lite sanning i. Du måste trivas och tro på dig själv för att kunna leva de liv du vill leva och vara den personen du vill vara. Här funkar inga lögner i längden. Din omgivning kommer tillslut se igenom dig.

Var nöjd med dig själv. 

Slösa med beröm både till dig själv och omgivningen. Tänk alltid på allt bra du sagt och gjort. Uppskatta dig själv, både ditt inre och yttre. För du är unik precis som du är! 

Sluta älta dåliga tankar och saker.

Älta allt som är bra i ditt liv. Det negativa som redan är sagt eller gjort går inte att göra något åt. Kom ihåg att hjärnans lyckocenter aktiveras varje gång du tänker en positiv tanke.

Tänk positiva tankar

Det är viktigt att lägga energi på det positiva och starta dagen redan så. Det första du ska göra när du vakar är att tänka: Den här dagen ska bli en riktigt bra dag. När du sedan lägger dig på kvällen tänker du: Den här dagen har varit bra för att… Det negativa låter du bara passera… Precis som i en sil, och de som stannar i filtret lägger du som finna minnen. 

Tillsammans med våra positiva tankar kan vi må bra och uppnå våra drömmar och mål. 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla