bic
Studera > studentliv

Så hanterar du hemlängtan när du pluggar i en annan stad

Minns du när du var liten och åkte iväg till släktingar över ett par dagar? Den där bitande känslan i magen av hemlängtan till mammas och pappas säng? Jag minns en gång när jag var typ åtta och min kompis mamma bokade en taxi och vi alla for hem igen till Lidingö.

Av: Amanda Berglund
Lästid: 3 minuter
18 Aug 2018
Hur man vid studier på annan ort hanterar hemlängtan

En sak är säker, du är aldrig för gammal för hemlängtan. Att lära känna en ny stad, nya vänner och samtidigt balansera helt nya vanor med kurslitteratur, planering och grupparbeten, kan kännas som en stark kontrast till din hemstad - där vänner, familj och stadens arkitektur riktigt aldrig förändras.

Det är inte förrän du lutar dig tillbaka och pustar ut som hemlängtan först känns på riktig. Ofta går det över så fort nya livet börjar rulla på igen, men känner du att du fastnat i en ond spiral kommer 5 tips på hur hanterar din hemlängtan.

1. Kom ut ur rummet!

Låt oss inse att det inte är någon idé att sitta inne på rummet hela dagarna och tycka synd om dig själv. Detta kommer i själva verket stärka sin hemlängtan och ensamhet och göra dig ännu mindre mottaglig för nya relationer. Universitet är packade med möjligheter att prova nya saker och träffa nya människor vilket kommer att få undan dina tankar på hemma. Skaffa dig ett hem där du är!

2. Stay positive

Detta är lättare sagt än gjort, jag vet. Men om du anstränger dig är det verkligen möjligt att upprätthålla en positiv attityd. Din hemlängtan kommer inte att förbättras av att du fortsätter att älta det negativa - så fortsätt att påminna dig själv om alla de bra sakerna med att vara där du är! Du kan även skriva en lista på positiva saker som händer varje vecka: nya saker du lärt dig, nya möjligheter där du fått nya vänner. Försök att se på någon komedi eller roligt klipp på Youtube som GloZell’s Laughter Therapy. Testa, det kommer garanterat få dig att le lite i alla fall!

3. Håll dig frisk! Ta hand om dig!

När tillvaron är trist är det lätt att släppa på rutiner, som att laga mat och träna. Försök så gott det går att laga god och nyttig mat, bjud hem någon som kan äta med dig. Försök även röra på dig så mycket som det går, det finns inget som kan få en att må så bra som lite motion.

4. Håll kontakten med vänner och familj

Tala med någon som du känner kan muntra upp dig, vare sig det är hemifrån eller någon annanstans ifrån. Plocka upp telefonen, använd Skype, Facebook eller chatta. Förvara inte din hemlängtan på universitetet som en hemlighet, dela med dig av problemen, det kommer att hjälpa dig att börja må bättre. Men fokusera inte på att bara gnälla, gör det för att du vill må bättre.

5. Ta hjälp

Om du verkligen kämpar med din hemlängtan, var inte rädd för att använda ditt universitets student supporttjänster. Hemlängtan är helt normalt, och universiteten har erfarenhet av att hjälpa eleverna att bosätta sig och känna sig trygga. Varje avdelning kan erbjuda rådgivning, student mentorprogram, eller ge förslag på aktiviteter som du kan hålla på med tills du börjar känna dig mer hemma.

Om någon termin kommer din hemlängtan vara ett minne blott, du kommer att kalla föräldrahemmet “hem-hemma” och din studieort “hemma” och du kommer längta sönder efter en ny terminsstart under sommarlovet.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla