Karriär > motivation

5 tips på hur du blir mer effektiv på jobbet

Av: Ingrid Hagewald
Lästid: 4 minuter
6 Dec 2013
Bli mer effektiv och utnyttja din tid såhär

Planeringen, den bästa vägen till effektivitet

Det absolut bästa man kan göra som lite av en tidsoptimist är att planera. Planera i stort sätt allt du ska ta dig an. När du ska handla, träna, jobba, sova osv. Det gäller att ha en bra struktur på sitt liv. Detta spelar stor roll för alla som har problem att koncentrera sig på en sak i taget och tidsoptimister. Vad ska man göra när och hur mycket? Hur länge kan du jobba eller koncentrera dig på en uppgift utan att tappa fokus? Det gäller att sätta upp en plan och verkligen utgå från en själv, hur är jag som person. Tänk efter hur du fungerar i olika situationer. Stanna inte bara med att planera för dagen utan ta det ett steg längre och planera kanske för några dagar i taget eller rent av veckovis. En veckovis planering är bra att sätta upp då det är ett effektivt sätt att se vart man bör vara inom en vecka. Idag finns det många bra hjälpmedel i form av appar och webbtjänster att använda sig av om man tycker det är krångligt att komma igång med sin planering.

Sätt upp tydliga mål!

Sätt upp tydliga deadlines och mål för när saker och ting ska vara klara och hur mycket tid du ska lägga ner på varje uppgift. Vad ska du vara klar med när, dela upp alla arbetsuppgifter i små delar så kan det kännas lite lättare att också komma igång och känna motivation. Prioritering av sina uppgifter förenklar också. Du får dem som är viktigast gjorda först så att dem inte ligger och stressar i bakgrunden.

Vikten av koncentration

Ta bort distraktioner så mycket du bara kan genom att städa ditt skrivbord, undvik att gå in på t.ex. Facebook och Twitter medan du jobbar om inte ditt jobb verkligen kräver det. Om du är känslig mot ljud så ha hörselproppar, bara för att minska på eventuellt störande moment. Om du vet med dig att du har svårt att koncentrera dig en längre stund är det en bra sak att planera in alla raster man ska ta under ett arbetspass. T.ex. att man jobbar i en timme, tar en 5-10 minuters rast och sen fotsätter. En bra teknik att kika närmare på är Pomodoro tekniken

Var noga med att när det är ledigt så är det ledigt. Tänk dig att gå på helg och vet med sig att det inte finns några uppgifter som behöver göras. Bryt helt från jobb då och då för att ladda batterierna och få lite distans till saker och ting. Sedan har man massor med energi att lägga på uppgifter som ska göras.

Multitasking - inte vägen framåt!

Många kanske känner att om jag gör många saker samtidigt så kommer jag säkert att bli klar fortare också men så är inte fallet. Det kanske känns bra att man kan göra många saker på en gång men det är lätt att man tappar fokus helt och inte kan koncentrera sig som man borde. Då ökar också chansen för misstag och så går det extra tid åt att fixa dem.

Lär dig att säga nej. Det håller inte i längden att man är för snäll och tar på sig för många uppgifter hela tiden. Man måste inse sin begränsning och säga vänligt men bestämt nej. Det kommer du vinna mycket tid på i slutändan. Visst finns det saker som det är bråttom med men då får man helt enkelt ta och göra en omprioritering.

Gör det jobbiga först!

Visst vill man helst av allt undvika de tråkiga uppgifterna men det är också dem som tar längst tid. Börja med det tråkiga först istället för att skjuta upp. Hitta ett konsekvent sätt att jobba. Vad de än är så sätt upp en ToDo-list där du listar alla stegen och skriv också in hur mycket tid du kommer lägga ner på varje punkt eller när det ska vara klart.

Om du har drag av att vara lite av en perfektionist så bör du tänka om lite i hur du jobbar. Ta bort perfektionisten på ställen det absolut inte behövs. Det tar bara tid och kraft från uppgifter som behöver det lilla extra.

Bra hjälpmedel:

Clear Things Schedule Planner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla