cady
Karriär > på plats

Cornelia Samuelsson - "Alla frisörer har misslyckats någon gång"

Fina Cornelia Samuelsson

Har du funderat på hur det är att jobba som frisör? Hur går man går till väga? Idag träffar vi ingen mindre än den underbara Cornelia Samuelsson som ger oss svaren.

Av: Redaktionen
Lästid: 4 minuter
26 Okt 2017

Jag är en glad och sprallig 21 åring som brinner för mitt jobb. Jag jobbar som frisör och det har jag ända sedan barnsben velat göra. Jag minns hur alla mina tjejkompisar vill bli prinsessor medan min dröm var att få jobba som frisör. Redan som 5-åring klippte jag min lillasysters hår en vecka innan mina föräldrars bröllop… Jag har alltid tyckt om att hålla på med andras hår och det intresset har bara växt med tiden.

Vad gick du för linje i skolan?

I gymnasiet gick jag en utbildning med inriktning frisör. Där lärde jag mig grundarna kring frisöryrket. Dock kunde jag mycket sedan innan då jag haft ett sådant stort intresse kring yrket. Så mycket av mina kunskaper kommer från eget intresse. Jag har en enormt drivkraft och vill alltid blir bättre och utvecklas. Youtube och sociala medier har varit stora inspiratörer för mig. Men frisörutbildningen är en jättebra start! Du får enkelt in en fot i branschen och lär dig grunderna.

Hur har vägen från skolan varit?

Efter gymnasiet började jag jobba ganska direkt på en frisörsalong. När jag ansökte till mitt först jobb fick jag göra tre olika prov. Ett där jag fick visa mina kunskaper inom klippning, ett inom att färga och göra slingor, samt ett där jag fick visa mina kunskaper inom uppsättning.

Efter att ha klarat alla dessa prov fick jag min första anställning. Men även fast jag hade fått ett jobb kände jag att jag låg efter i min kunskap. Jag tycker att skolan inte gav mig så mycket som jag önska. Vilket gjorde att Youtube och sociala medier var ännu viktigare för mig. Jag har alltid varit väldigt framåt och villig att lära mig. Något som varit till en stor fördel. Det gäller att ta för sig och ha viljan för att komma någonstans!

Det har inte varit en lätt väg men nu i efterhand helt klart värt allt slit. Jag har aldrig fått så mycket hjälp utan fått lära mig hitta mina egna lösningar. Något jag bara ser som en fördel.  Det har gett mig möjlighet att utvecklats enormt.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig?

En vanlig dag går såklart ut på att ha kunder. Jag själv har mycket färgkunder, speciellt tjejer. Så i mitt fall går det mycket ut på konsultationer, överenskommelser och att färga hår. Jag skulle säga att det är enormt viktigt att kunna läsa av kunderna och vara anpassningsbar. Du möter många olika människor som har olika behov och olika mål med sina besök. Det är också extremt viktigt att vara ärlig och öppen, har kunden en idé du vet är svår att lyckas med måste du vara tydlig med det!

Alla frisörer har misslyckats någon gång…säger man något annat så ljuger man. Resultatet du har framför dig kan ibland vara helt fel från kundens håll. Därför är det extremt viktigt att vara tydlig, både från min och kundens sida. Blir kunden inte nöjd är det viktigt för mig att jag får reda på det. Så vi tillsammans kan ta fram en bra lösning. Jag vill alltid ha nöjda kunder och ger mig inte förrän kunde fått det resultat de är ute efter.

Vad skulle du säga är den svåraste utmaningen?

– Alla mina kunder är en utmaning! Jag har som sagt många “färgkunder” där en av de vanligaste och största utmaningarna är när en kund vill gå från kolsvart hemmafärgat hår till blont. Att få en snygg blond hårfärg från ett svartfärgat hår går inte på ett försök. Det tar både tid och sliter på hårets kvalité.  Sen är varje kunds hår unikt. Du vet aldrig till 100 procent vad resultatet av en bleking kommer blir, bara det är en utmaning i sig.

Färga inte håret svart om du vet att du till sommaren vill vara blond…kör en färgbomb eller toning istället. Både lättare för oss som frisörer och sliter inte lika mycket på ditt hår.

Vad är dina drömmar som frisör?

Mitt mål är att öppna en egen lyxigare salong i en förort. Jag vill ha en salong dit kunderna kommer och känner - här vill jag verkligen vara! Det ska vilja komma till min salong för att jag gör ett bra jobb, det känns lyxigt och är bra priser. Sen för att träffa mig också såklart! En lyxig salong med bra pris helt enkelt! Får jag verkligen tänka “outside the box” skulle det inte vara helt fel att kunna bjuda kunderna på ett glas champagne medan det får sin behandling. Som sagt man kan aldrig drömma för stort!

Mer från Cornelia hittar du här!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla