cady
Karriär > yrkesintervju

Konstnären Josefin Östberg Olsson - "Det är en oändlig arbetsmarknad"

Utställningen Throw-up and transform. Foto: Barthélémy Garcia
Av: Tina Gardtsten
Lästid: 5 minuter
13 Apr 2019

Yrke konstnär - många tänker då kanske främst på någon som bara målar tavlor men faktum är att konstnärsyrket är långt mycket mer än så.

Konstnärsyrket kan innebära att man sysslar med en massa olika saker, till exempel som måla, teckna, skulptera eller arbeta med grafik, installationer, video eller film.

Konstnärer kan anlitas för att göra konst eller utsmyckning av offentliga lokaler och platser som till exempel sjukhus, skolor, bostadsområden eller parker. Som konstnär kan man också anlitas som konsult och rådgivare för offentlig konst eller utsmyckning. Man kan också göra skisser för ett konstverk som någon annan sedan uppför i exempelvis mosaik eller vävnad.

Vi har pratat med Josefin Östberg Olsson som efter sin utbildning på Dômen konstskola i Göteborg kände att konsten var det hon vill utveckla och jobba med. Idag lever hon på sin konst.

För Josefine är konst hela processen

Josefines konstnärskap är performance baserat, det innebär att handlingen, själva utförandet är lika viktigt om inte mer viktigt än själva slutresultatet. Handlingarna som hennes projekt baseras på är mer eller mindre ordningsbrytande.

Anordnat allt från illegala bilrace och trumbattles till att försöka göra en konstutställning på en extrem metal festival.
”Jag har velat skapa dialoger kring vad som är rätt och fel, kring hur etik och moral formas och upprätthålls”.

BESKRIVANDE-NAMN

Förutom att arbeta performativt och mot utställningar arbetar Josefine också med att föreläsa, vara gästlärare på olika förberedande konstskolor och sitter även med som styrelseledamot i Göteborgs äldsta konstnärsdrivna galleri, Galleri 54.

Hur vill du sammanfatta yrket konstnär?

— Som konstnär arbetar man ofta med många olika uppdrag och man har ofta många olika yrkesroller, jag känner konstnärer som är yrkesverksamma som både filmregissörer, scenografer, dekoratörer, lärare, föreläsare, inom reklam, design osv, det är en oändlig arbetsmarknad, det handlar mycket om att hitta uppdragen själv.

“Det är en oändlig arbetsmarknad”

Hur kommer det sig att du blev konstnär?

— När jag sökte in till bild & form på gymnasiet så var det för att komma bort från Timrå, eller snarare för att komma till Sundsvall. Det var nämligen så att om den gymnasiala utbildningen som man vill gå på då inte fanns i Timrå kommun, då fick man gå i Sundsvall, vilket var mitt mål eftersom Sundsvall enligt mig på den tiden var en stor och mycket spännande stad.

— Efter gymnasiet hade jag fortfarande ingen aning om vad jag ville bli och efter något år av velande så blev jag erbjuden en inter-praktikplats. Det var en praktikperiod på sex månader som jag tror staten finansierade för unga som riskerade att bli långtidsarbetslösa. Då sökte jag praktik på ett konstgalleri i Skottland.

— Där i Skottland hände det, jag mötes av intressant samtidskonst för första gången i mitt liv, det var också första gången i mitt liv som jag fick en känsla av att jag var med om någonting riktigt meningsfullt. Det var som att jag insåg att jag kunde vara med och påverka, förändra och utmana även fast jag inte läst till ingenjör eller forskare. Jag förstod då att konst skapar utrymmen för dialog, eftertanke och reflektion och - det var magiskt.

josefine-östberg-olsson

— Så när jag kom tillbaka till Sverige började jag därför läsa konstvetenskap, för jag hajade fortfarande inte att jag kunde plugga till konstnär. Jag läste konstvetenskap och arbetade sedan som guide och värd på olika museum ett tag.

— Men så insåg jag att jag inte ville arbeta med konst jag ville göra konst. Vid det laget så hade jag även förstått att det fanns konstnärliga högskoleutbildningar och även förberedande konstskolor, så jag sa upp mig, sökte till Dômen konstskola och kom in.

— Det året var helt fantastiskt, jag träffade fler personer som hade samma vilja och intresse av att uttrycka sig konstnärligt och träffade praktiserande konstnärer, dels bland skolans personal och lärare men även genom gästlärare och föreläsare. Det var liksom som att starta Spotify för första gången, men istället för olika musikstilar, takter och instrument så var det olika konstnärliga uttrycksformer, tekniker, medium och plattformar som öppnades för mig.

Vad gör du idag?

— Jag arbetar och förbereder för en grupputställning på Galleri Thomassen i Göteborg. Sen ska jag göra en soloutställning hos Cora Hillebrand och senare en konstsalong i Östersund.

Hur ser dina dagar ut när du jobbar, skapar?

— Helt olika, jag arrangerar ju projekt och teman med ofta så många olika personer beroende på sammanhanget i det jag gör just för stunden. Men till exempel just nu gör jag soloskulpturer hemma på vardagsrumsbordet, jag gjuter en hel uppsättning skulpturer.

Vad vill du säga till de som vill syssla heltid med konst idag?

— Att våga tro på det som är viktigt och det du känner du allra helst vill göra. Vad vill du få ut av ditt liv? Och även vikten att hitta människor man tycker om och trivs med och att lära sig arbeta utifrån allas olika förutsättningar och göra något bra tillsammans, växa utifrån likheter och olikheter.

fredrik-roos-stipendium

Ett trumbattle där besökarna får vara med och satsa pengar på valfri trummis. Min roll var som bookmaker att samla in och fördela betts och vinster. Battlet genererade rester, så som trumset, pinnar, lappar etc. som blev materialet i installationen och mitt bidrag till resterande delen av utställningsperiod. Verket är ett undersökande av relationen mellan spelande, etik, social överlevnad och ekonomiska förutsättningar. För besökarna blev det en situation där de var tvungna att fatta beslutet om att delta eller inte, sätta stop för det tvivelaktiga eventet eller ingå ett vad. Bild från: Fredrik Roos Stiftelse.

Josefine Östberg Olsson

Född: i Tynderö, Timrå kommun, Västernorrland.

Bor: i Göteborg, där jag även är verksam.

Utbildning:
2011–2016 Fri konst, Akademin Valand (Konsthögskolan Valand, Göteborg).
2010–2011 Skulptur, Dômen konstskola.
2007–2010 Konst och bildvetenskap (fil. kand), GU.

Stipendium: Fått stipendium för

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla