Nöje > livsstil

Håll dig frisk nu i vinter

Vi håller tummarna för att du klarar alla vintervirus

Nu är den här; överlevnadsguiden för slutet av 2017 och början av 2018! I dagens inlägg går vi igenom fyra tips du inte får missa för att hålla dig frisk i vinter.

Av: Redaktionen
Lästid: 2 minuter
21 Dec 2017

Vintern och dess sjukdomar är här och nu är det några få dagar fram till jul. En period man inte vill ligga hemma sjuk. Så idag tipsar vi om fyra viktiga faktorer för att din kropp ska må bra.

1. Ät eller drick grönt
Livsmedelsverket rekommenderar dig att äta minst 500 gram grönsaker om dagen. Det minska risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer. Ett smart sätt att få i sig en riktig hälsoboost är att dricka smoothies eller juicer med massvis av nyttigheter.

2. Upp ur soffan och röra på dig
Även om soffan lockar mer än gymmet eller en springtur/ promenad utomhus är det viktigt att röra på sig. Att röra på sig minst 30 minuter varje dag gör mycket gott för din kropp. Hitta vad som funkar för dig. Det räcker med en promenad till och från jobbet eller en power walk på lunchen.

3. Glöm inte bort D-Vitamin
För oss som lever i länder där soltimmarna är få under vinterhalvåret är det viktigt med  D-vitamin.  En hel del visar att D vitamin är viktigt för väldigt många funktioner i våra kroppar. D-vitamin bidrar till normala kalciumnivåer i blodet, bibehålla normal benstomme och normal muskelfunktion samt till immunsystemets normala funktion.

d-vitamin

4. Försöka minska stressen
December är en stressig månad för många, man är stressad  och glömmer oftast att varva ner och andas. I stressade situationer andas vi ofta med andetag som stannar uppe bröstet. Istället för att ta djupa andetag som gå hela vägen ner i magen och känna hur stressen minskar. Genom djup andning  får du mer energi och dina celler får mer syre.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla