cady
Sponsrad

Han jagar info på startupföretaget Hedvig - Hyper Island alumni Carl Lager om programmet Data Analyst

Hyper Island
Av: Hyper Island
Lästid: 5 minuter
1 Apr 2019

Är du nyfiken och öppensinnad? Letar du efter en karriär med garanterat jobb? Då är programmet till Data Analyst något för dig!

Data är en ovärderlig tillgång för alla företag och varumärken. Det är imponerade att föreställa sig att de senaste två åren har 90 % av världens data skapats från smartphones, sociala medier, kommunikation som email och sms, digitala fotografier, plattformer och IoT. Vi lever i en tidsålder där data är valutan. Skapa förståelse för hur du använder rätt information för att hjälpa företag göra smarta beslut och du håller i nyckeln till framtiden.

I världen av marknadsföring och affärsutveckling finns det idag människor som exklusivt dedikerar sin tid till att hantera data. De kan kallas för dataanalytiker, growth hackers, data driven marketers, strateger eller som Hyper Island studenten Carl Lager kallas - Growth Managers. Carl arbetar för startup-företaget Hedvig där han hjälper till att skapa företags- och marknadsföringsstrategier och påverkar service- och produktutvecklingen. Eller som Carl förklarar det jagar han information och letar efter svar på viktiga frågor så att företaget kan växa i rätt riktning.

BESKRIVANDE-NAMN

Carl inser vikten av hans arbete men är även ödmjuk i hans del av ett större team som arbetar tillsammans för att hitta lösningar. Han ser även värdet i att kombinera dataanalys med intuition och god magkänsla.

”Du kan aldrig komma på ett bra budskap eller en produkt från bara data, du ska alltid använda magkänslan till en viss mån. Detta kommer från erfarenhet och att ha arbetat med människor som är suveräna på sina jobb. Men inom teamet handlar det om att vara en person som hittar lösningar på ett problem på ett målmedvetet och och genomtänkt sätt.”

Detta målmedvetna och genomtänkta tillvägagångssätt är det som gör dataanalys till ett av de mest värderade karriärvalen. För bara några år sen var dataanalys i sin uppgångsfas:

”Varenda företag ansåg sig vara ”data-drivna”, det var ett buzzword, en marknadsföringsgrej.” Lyckligtvis har detta förändrats allt eftersom att fler verktyg blivit tillgängliga för att bättre kunna förstå värdet av data.

Så, i vilken industri ser Carl allra störst förändring? Överraskande nog, inom den kreativa.

”Fler och fler byråer tar data på allt större allvar - som ett värdefullt verktyg i den kreativa processen. De inser att data kan användas för att hitta det rätta budskapet för ett varumärke. De kan testa olika koncept på miljoner av människor på en enda dag till en låg kostnad, istället för att lansera en färdig kampanj och sedan hoppas på det bästa”.

Det finns ingen tvekan om saken gällande värdet av dataanalys. Men vad gör det så intressant? Det är enkelt att se från att ha pratat med Carl att han älskar det han gör. Han får en kick av att lösa problem och själv se hur hans arbete skapar verklig förändring, samtidigt som han tycker om den mänskliga aspekten i hans arbete. I slutändan handlar dataanalys om människor. Varför beter vi oss på ett visst sätt?

”Det är mer personligt än vad människor tror. Du sitter ner med några personer och de säger en sak och sen ger du dem produkten och det visar sig att de gör något helt annat. Samtidigt dyker du ner i all denna data som berättar en helt annan historia. Data ljuger inte när det kommer till beteende. Det är fascinerande.”

Carl uppfyller inte stereotypen som dyker upp när du föreställer dig en dataanalytiker. Enligt honom själv är han inte en ”töntig typ som sitter i hörnet och tuggar siffror” som de flesta föreställer sig. Han tycker inte ens att matematik är kul!

”Klassiskt sett har dataanalytiker jämförts med att vara matematiska genier, men jag tror att det rör på sig, med de verktyg och tjänster som finns tillgängliga idag. Du behöver bara vara tillräckligt nyfiken för att hitta svaren. Och tillräckligt öppensinnad för att inse att det inte bara finns ett svar på din fråga.”

Du kanske blir förvånad över att dataanalytiker inte var Carls förstahandsval. Han började på Hyper Island på en kreativ väg. ”Jag var intresserad av design och illustration. Men under tre händelserika år fick jag testa på så många olika saker, speciellt jämfört mot ett vanligt universitet. Det var under en praktikperiod på Spotify där det arbetade för många designers som jag fick arbeta som design researcher. Där skulle jag ta reda på vilket designkoncept som fungerade bäst från ett affärsperspektiv, det fick mig att upptäcka mitt intresse av data, värdet av data och hur det kan appliceras på kreativt arbete.” Resten är historia! Hedvig är hursomhelst glada över att Carl var för ”envis och ivrig” och det är han med.

Det är denna personliga inställningen till lärandet som Hyper Island handlar om. Varför ska du lära dig data med oss? Carl formulerar det bättre än oss:

”Visst, du kan gå på ett vanligt universitet och bli en analytiker, men då kommer du att göra samma sak som 90 % av alla andra där ute. På Hyper Island handlar det om dig och hur du som individ kan skapa din egen väg. Du lär dig grunderna i vad data är och hur du kan använda det såklart, sen är du fri att göra vad du vill med det.”

Är du nyfiken och öppensinnad och letar efter en spännande ny karriär med många efterfrågade färdigheter? Vårt nya program är ett sätt för dig att lära dig hur du samlar, analyserar och drar relevanta slutsatser från data för att stötta beslutsfattare i att göra bättre och smartare affärer.

Ta reda på mer på om programmet till Data Analyst.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla