cady
Studera > studieval

3 kreativa yrken inom reklam och marknadsföring

Yrken för dig som är kreativ. Foto: Allef Vinicius

Om du är en av dem som drömmer om att arbeta med reklam och marknadsföring finns det flera spännande yrken att välja mellan. Vi tipsar om 3 kreativa yrken för dig som är nyfiken på en karriär i reklambranschen. Läs mer om vad det innebär att arbeta som copywriter, art director eller projektledare.

Av: Alexandra Holm
Lästid: 2 minuter
22 Feb 2017

Arbeta som Copywriter

Som copywriter arbetar du med att ta fram idéer, koncept och skriva texter inom reklam och media. Att arbeta som copywriter handlar om att skriva på ett sätt som får folk att känna och agera på ett visst sätt. Bra reklamtexter lyckas få människor att köpa saker, ändra attityd och börja eller sluta med något. Man kan därför säga att yrkesrollen som copywriter innebär att vara både skribent, säljare och psykolog.

Som copywriter arbetar man ofta på en reklambyrå, webbyrå, som frilans eller på ett företags marknadsavdelning. Exempel på uppdrag som copywriter kan vara att ta fram reklamtexter till kampanjer, annonser och trycksaker.

Läs mer om att arbeta som Copywriter

Arbeta som Art Director

Som Art Director är du visuellt ansvarig och arbetar med bild, grafisk form och design inom reklam. En AD har god känsla för färg och form och kan visualisera budskap på ett kreativt sätt.

Art Directors arbetar ofta i nära samarbete med en copywriter och styr den visuella kommunikationen för de texter som copywritern tar fram. Vanliga arbetsplatser är reklambyråer och kommunikationsavdelningar. Exempel på uppdrag kan vara att ta fram en grafisk profiler och koncept för reklamkampanjer.

Läs mer om att arbeta som Art Director

Arbeta som Projektledare

En stor del av all reklam produceras på reklambyråer av projektgrupper med bland annat copywriters, art directors och projektledare. Som projektledare har du en nyckelroll projektgruppens arbete med reklamkampanjer. Projektledaren är ansvarig för att leda arbetet i projektet och se till att uppdraget blir klart vid den tidpunkt som byrån kommit överens med kunden om.

I arbetet som projektledare ingår även att sälja in och initiera projekt vilket kräver kompetens inom försäljning och förmågan att tänka strategiskt.

Läs mer om att arbeta som Projektledare

Nu kanske du är intresserad av att hitta utbildningar och kurser inom kommunikation och media?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Starta en diskussion på Facebook eller kommentera!

Du kanske även skulle gilla